In de estafette-interviews ‘Online met…’ legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk. Jan ’t Hart is adjunct-hoofdredacteur van de AD Regiogroep, bestaande uit het AD en het nationale katern van zeven regiokranten: PZC, BN De Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, Tubantia en De Stentor. Met een gezamenlijke oplage van bijna een miljoen kranten per dag.
Welk boek uit uw boekenkast zou u nooit inruilen tegen een e-book?
‘Ik heb een aantal boeken over krantendesign. Daarin staat fantastisch vormgegeven krantenpagina’s uit de hele wereld. Salontafelboeken. Prachtig op papier. Kan ook in een e-book, maar dan gaat er wel wat verloren.’
Wat is uw laatst aangeschafte app?
‘Niet mijn laatste maar wel mijn favoriete betaalde app: sleep cycle. Registreert al jaren mijn slaap. Blijf ik fascinerend vinden. Tweede favoriet: Runtastic. Op zondagochtend fluit ik een voetbalwedstrijd en Runtastic registreert waar ik loop, hoe ver, hoe hard en zo verder. Heerlijk om na de wedstrijd even op te kijken.’
Wie was uw leermeester?
‘Ik heb er meerdere. Van mijn oude vriend Jaap Stam heb ik leren redigeren en goed naar teksten te kijken, van Nico Goebert heb ik de durf afgekeken bijzondere en brutale kranten te maken, van Woodward&Bernstein de lol om door te zetten en alle feiten te achterhalen.’
Hoe beleeft de consument uw merk over vijf jaar?
‘Als een journalistiek medium (papier, online) dat dicht bij de consument staat: fysiek en emotioneel dichtbij.’
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
‘Oneens, maar heel eerlijk: ik weet het niet. Volgens de doemdenkers zou print allang verdwenen moeten zijn. Veel mensen vinden lezen op papier fijn en dus worden er nog erg veel kranten (en boeken) gedrukt. Maar feitelijk is het juist: wat je op papier kunt, kun je online ook. En meer.’
Stel, u krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
‘Haha, dat ga ik natuurlijk niet vertellen. Ik zou megarijk worden. Ik vermoed dat flexibel papier de toekomst is met een permanente wifi-verbinding. En op dat papier kan alles. Ultiem mobiel en heel vet.’
Welk crossmediaal concept vindt u goed geslaagd?
‘O, dát zijn er al veel. Van receptenpagina’s tot snapchat, van longreads tot uitlegvideo, van internetjournaals tot De Correspondent.’
Bent u het eens of oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?
‘Social media zijn platforms, geen bronnen. Instanties of mensen zijn bronnen en die moet je op hun eigen betrouwbaarheid beoordelen.’
Aan wie geeft u het stokje voor dit interview door en waarom?
‘Esther de Kloe, online journalist van het AD en videomaker. Onlangs hebben we samen een cool filmpje gemaakt. Esther is de moderne mediavrouw.’