Online met…. Jan Kruidhof

Leestijd: 2 minuten
Online met... Jan Kruidhof

Jan Kruidhof beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk.  Jan is multimediajournalist op de internetredactie van Trouw. ‘Ik schrijf gewone artikelen, maar ben ook graag bezig met data, kaarten en sites voor bijzondere projecten.’

Welk boek uit je boekenkast zou je nooit inruilen tegen een e-book?

‘De bijbel die ik vroeger van mijn ouders kreeg. Overigens hoef ik bijvoorbeeld romans na het lezen niet per se in een kast te bewaren, al voel ik mij wel het meest thuis in een huis met veel boeken.’

Wat is je laatst gedownloade app? 

‘Goodreads, om de favoriete boeken van vrienden te checken en te kijken wat ik wil lezen op vakantie.’

Wie was je leermeester?

‘Onderzoeksjournalist Henk Blanken, mijn coach bij Dagblad van het Noorden. Door zijn enthousiasme en tips over verhalende journalistiek krijg je zin om mooie verhalen te maken.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar? 

‘Niet veel anders dan nu, al zal de website flink verbeterd zijn.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens? 

‘Waarom zou je kiezen? Ik zie print en online nog heel lang naast elkaar bestaan. Bij print denk ik geregeld: ‘Dit zou je online veel gaver kunnen presenteren’, maar als ik online ben denk ik ook vaak: ‘Hier zou je een prachtig boek van kunnen maken’. Ik kreeg laatst een boek van Humans of New York cadeau. Als ik tijd heb, blader ik daar liever doorheen dan dat ik door de Facebookpagina scroll. Maar in de tram is die pagina weer heel handig. Het zou dus raar en zonde zijn om je te beperken tot één vorm.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid en de middelen om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Er zijn waanzinnig veel mogelijkheden voor augmented en virtual reality. Mijn vriendin is docent geschiedenis en zou het heel gaaf vinden om VR-brillen in haar lessen in te zetten. Het lijkt me heel tof om dat mogelijk te maken. En als ik door een stad loop, zou ik graag met één klik bij een extra laag met informatie kunnen. Wat is er allemaal gebeurd op dit plein? Naar wie is deze straat vernoemd? Hoe zag deze gracht er vroeger uit?’

Welk crossmediaal concept vind je goed geslaagd?

‘Om bij de VR-brillen te blijven: het zoontje van mijn vriendin bekeek vorige maand met open mond de dino-filmpjes van Freek Vonk op de VR-bril van Albert Heijn: ‘Dit is zo kicken!’ Het zag er inderdaad supergaaf uit. Maar ondertussen is hij ook heel blij met het papieren boek en het stickeralbum van Freek Vonk. Een goed voorbeeld van makers die goed nadachten over de beste vorm om hun verhaal te presenteren.’

Ben je het eens/oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?

‘Je moet, net als vroeger, gewoon je bronnen goed checken en voorzichtig zijn. Of je een getuige van een schietpartij nu op straat spreekt of zijn/haar tweet voorbij ziet komen.’

Aan wie geef je het stokje voor dit interview door en waarom?

‘Robin de Wever. Hij weet vaak te verrassen met ontzettend interessante stukken over allerlei verschillende aspecten van religie. En hoewel hij gespecialiseerd is in een eeuwenoud onderwerp, is zijn werkwijze helemaal up-to-date.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×