Elger van der Wel beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk. Elger is fulltime bezig met allerlei werkzaamheden aan de publishing kant van OK GO, waar we onder meer het online magazine Numrush, over de impact van innovatie op onze maatschappij, uitgeven. Dat betekent dat ik nadenk over productontwikkeling en redactionele visie, maar –in het geval van Numrush- ook op dagelijkse basis de redactie aanstuur. En als de tijd het toelaat, schrijf ik ook graag zelf een artikel.
Wat doet een Chief Content bij OK GO eigenlijk?
‘Wat niet.’
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
‘Geen specifiek boek, maar mijn kookboeken, reisgidsen en fotoboeken houd ik graag op papier. Dat werkt niet digitaal.’
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
‘Een beetje saai maar de Bankieren-app van ING. Ik ben overgestapt van de Rabobank naar de ING, omdat de app die de Rabobank dit jaar introduceerde echt ontzettend slecht is, en ik gek werd van hun houding daarover tegen klanten.’
Wie was jouw leermeester?
‘Ik heb niet echt een leermeester gehad, wel heb ik bij de NOS (waarvan ik hiervoor werkte) een aantal leidinggevenden gehad die in mij hebben geloofd en me een heleboel kansen hebben gegeven.’
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
‘Ik ben op dagelijkse basis bezig met innovatie en ik weet daardoor dat een uitspraak doen over vijf jaar haast onmogelijk is. Maar de komende jaren gaan we vooral fragmentatie zien waarin mensen onze content tot zich nemen. Weg van onze site, richting platformen van anderen, in gedistribueerd model.’
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
‘Oneens, maar de status die print nog steeds probeert vast te houden zal wel verdwijnen. Print wordt kleiner en ook meer een luxeding denk ik. Mooie magazines, misschien nog een enkele krant.’
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
‘Een radiostation met een focus op innovatieve manieren van het opbouwen van een relatie met de luisteraar. Internet is mijn leven, maar radio was mijn eerste liefde. Het lijkt me fantastisch om dat te combineren, al is het financieel niet heel interessant.’
Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
‘Zijn crossmediale concepten nog steeds een ding? Ik heb echt geen idee.’
Ben je het eens of oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?
‘Dit is net zo’n algemene stelling als: ‘Televisie is een betrouwbare nieuwsbron.’ Terwijl het compleet afhangt van de afzender. Social media heeft nieuwsgaring en -zending ingrijpend veranderd en enorm veel kansen gebracht, maar er is natuurlijk ook heel veel onzin te vinden.’
Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
‘Bart Jan Cune van het 538 Nieuws. Hij heeft ongeveer gelijktijdig met mij de NOS verlaten en is nu druk bezig met het opzetten van een eigen nieuwsredactie voor Radio 538.’