Online met… Nando Kasteleijn

Leestijd: 3 minuten
Nando-Kasteleijn

Online met… Nando Kasteleijn. Nando is techredacteur bij de NOS. Hij kreeg het stokje van onze interviewreeks Online met… van Wouter van Noort, economieredacteur bij NRC Handelsblad.

Wat doet een techredacteur bij de NOS eigenlijk?

‘Ik schrijf dagelijks artikelen over tech-onderwerpen voor NOS.nl. Dat gaat om uiteenlopende dingen. Denk bijvoorbeeld aan trends, nieuwe apps of gadgets. Maar hard nieuws, zoals grote data-lekken, storingen of andere zaken komen ook langs. Dat hangt heel erg van de dag af en maakt het enorm afwisselend. Er zijn dagen dat ik uren aan een groot stuk werk, maar ook momenten dat ik veel nieuwsberichten schrijf. Daarnaast geef ik duiding over het technieuws op Radio 1 en 3FM en schuif ik twee tot drie keer per week aan voor de techrubriek bij Nieuws & Co, het nieuwe middagprogramma op Radio 1.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Eigenlijk geen. Een paar jaar geleden, toen de iPad nog werd getipt als dé opvolger van het papieren boek, heb ik een tijdje alleen maar e-books aangeschaft. Maar daar ben ik inmiddels weer van afgestapt. Ik vind het wel lekker als afwisseling. Ik tuur per dag al lang genoeg naar een scherm.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘Ik moet bekennen dat ik vrij weinig nieuwe apps aanschaf. Een app die ik sinds kort probeer is Cloak, waarmee je een VPN-netwerk (virtual private network, voor veilig browsen) kunt opzetten. Dat had ik veel eerder moeten doen, maar beter laat dan nooit, toch? Voor de rest zijn apps als Tweetbot en Todoist (takenlijst) voor mij essentieel. Die gebruik ik dagelijks intensief.’

Wie was jouw leermeester?

‘Ik heb niet echt één leermeester. Ik ben heel dankbaar voor mijn collega’s bij de NOS. Niet alleen ben ik daar op jonge leeftijd (22) aangenomen en krijg ik er veel ruimte, maar ik leer er ook ontzettend veel op het gebied van schrijven en praten op de radio.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Op heel veel verschillende manieren. Dat zie je nu al overigens. De NOS is natuurlijk op tv en radio aanwezig, maar onze website, apps en accounts op sociale media zijn ook niet meer weg te denken. We zijn aanwezig waar onze lezers, kijkers en luisteraars zijn. En dat is tegenwoordig overal.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘De toekomst is een heel vage term. Is dat over 5, 10 of 20 jaar? Ik denk dat printmedia de komende jaren echt nog wel belangrijk is. Maar of dat over 20 jaar nog zo is? Dat weet niemand. Het zal uiteindelijk afhangen van de behoefte van de consument. Ik kan me goed voorstellen dat de papieren krant uiteindelijk iets voor het weekend wordt (voordat het wellicht helemaal verdwijnt). Overigens ontvang ik zelf geen krant meer, ik lees zaterdag en zondag een aantal verhalen in Blendle en uit mijn leeslijst. Doordeweeks lees ik vooral veel nieuwsbrieven, artikelen op nieuwssites en Twitter.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Daar heb ik niet direct een antwoord op. Er is zoveel gaande, dat zal helemaal van het moment afhangen en voor welke organisaties je zoiets invult. In ieder geval zal het online zijn, het liefst compleet met videoproducties, apps en bijvoorbeeld een podcast.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Ik ben heel enthousiast over de nieuwstak van BuzzFeed. De van oorsprong lijstjessite is zich aan het ontwikkelen als een belangrijke nieuwsbron voor millennials. Ik ben een groot fan van het Twitter-account @BuzzFeedNews, dat eigen nieuws combineert met berichten van andere media en hun app die hetzelfde doet.’

Ben je het eens of oneens met de stelling ‘Sociale media zijn een goede nieuwsbron’?

‘Daar ben ik het 100 procent mee eens. Sociale media zijn voor mij de belangrijkste nieuwsbron, of althans: vooral Twitter. Als ik de batterij-meter op mijn iPhone check, staat Tweetbot (een Twitter-app) steevast bovenaan. Ik haal er veel nieuws vandaan, het is essentieel bij breaking news en ook gewoon heel leuk. Met één kanttekening: het is heel goed in signaleren, maar bevat ook heel veel ruis en onzin. Maar goed, Twitter is dan ook wel weer zo om dat snel te debunken. Er zijn tegenwoordig diverse accounts die dat goed doen.’

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Aan oud-collega Elger van der Wel. Hij verliet van de zomer de NOS om aan de slag te gaan als chef bij Numrush, een jong technologiemagazine met leuke invalshoeken en stijl. Daarnaast heeft Elger een heel duidelijke mening over hoe de journalistiek en technologie zich ontwikkelt.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×