Het Ganzenveerinterview van [De Redactie] met Miluska van ’t Lam, hoofdredacteur van Residence. Zij kreeg de ganzenveer van Evert Santegoeds van Privé.
Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?
‘Onze inspiratie werkt aanstekelijk. We laten je in de keuken kijken van grootmeesters en nieuw talent, vragen hen het hemd van het lijf, reiken de beste interior designers aan op een presenteerblaadje (hoef je eindelijk niet meer te zoeken), reizen de wereld rond om deuren te openen die normaal gesproken gesloten blijven, gaan in gesprek met boeiende kunstenaars, kijken binnen bij de mooiste te koop staande huizen en verpakken dit allemaal in een spannend, internationaal en magisch jasje. Estheten kunnen onze smaak vertrouwen; als een curator scannen we de markt van interior design, kunst, reizen en het exclusieve huizenaanbod.’
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
‘Koningin Máxima. Ik heb haar een paar keer van dichtbij mogen bewonderen. Wat een charisma! Voor haar daden kan ik alleen maar respect hebben. Ze stimuleert vrouwen bewust in het leven te staan en te pionieren, durft het kritische gesprek aan te gaan, is actief in het presenteren van ons land en combineert dit allemaal met de opvoeding van haar drie dochters en volgens mij met een heerlijk gevoel voor humor. En ik ben dol op haar smaak; benieuwd hoe zich dat vertaalt in een interieur.’
Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?
‘Ik zou een klein hotel runnen waar inspirerende mensen blijven terugkomen vanwege de magie: alles klopt en toch voelt het niet perfect. Steeds weer staan gasten te kijken van welke verrassing hen nu weer te wachten staan. Ze dompelen zich onder in verwennerijen, ver weg overigens van de bling bling wereld, en bij elke terugkomst hebben ze nieuwe gasten leren kennen met wie het klikt voor het leven. Oh! Maar ik zou ook dolgraag documentaires maken, op een filmische manier. Of eindelijk dat televisieprogramma ontwikkelen, met portretten van smaakmakers uit de wereld van interieur en kunst.’
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
‘Van Lucy Yeomans, oprichter van de indrukwekkende, luxe online shop Net-A-Porter. Knap hoe zij van een online platform nu ook een magazine heeft weten te maken. Nieuwsgierig ben ik ook naar het ondernemerschap buiten de bladenwereld. Juist daarvan wil ik leren. Verleg je grenzen! Hoe groeien andere nichemerken zo sterk, zonder hun doelgroep ontrouw te zijn? Ik heb al een wensenlijstje gemaakt van mogelijke gesprekspartners.’
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
‘Magazines steeds meer de functie krijgen van een goed boek of film waar je nooit genoeg van krijgt. Je bewaart ze, kijkt er nog eens in, laat ze vol trots zien aan vrienden en familie, legt ze op een mooie plek in je huis en geeft ze graag cadeau, verpakt in het allermooiste papier.’
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
‘Op welke vragen heb je nog steeds geen antwoord gekregen?’
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
‘Concreet: een merk met meerdere aftakkingen, met het magazine als ultieme rode draad. Met een website voor het dagelijkse nieuws, een online shop, boeken, een kunstclub, events, een acadamy en reizende ontmoetingsplekken waar alles samenkomt: mensen, verhalen, events, shop, etc. Residence heb ik samen met ons geweldige team de laatste twee jaar al vleugels gegeven door online te laten groeien, aan te haken bij kunstbeurzen met creatieve concepten en het organiseren van maandelijkse masterclasses. Met als klap op de vuurpijl een vierdaags event, Salon Residence, in september waarbij we samen met de crème de la crème van de Nederlandse interior designers museum Singer Laren omtoverden tot droomhuis waar je doorheen kon wandelen. In het Singer theater programmeerden we interviews, arttalks en masterclasses.’
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
‘Ik ontdekte in mijn lievelingswinkel, Zwart op Wit in de Utrechtsestraat in Amsterdam, een geweldig magazine, van een uitbundig formaat vol paginagrote zwart-wit foto’s en lange, exclusieve verhalen met een iconisch karakter. De maker schijnt het magazine hoogstpersoonlijk af te leveren in de winkels die hij zelf heeft uitgekozen als verkooppunt. Die liefde zie je ook terug in de content en art direction.’
Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?
‘Kim van Kooten. Ze is geen vakgenoot, maar denkt ook in verhalen en verbeeldingskracht. Ik bewonder haar inzichten, haar tone of voice, verhaallijnen in filmscripts, televisieseries en nu ook in haar boeken. Als persoon lijkt ze me inspirerend. Ik ben dan ook benieuwd hoe zij een magazine zou maken. Maar als je echt om een vakgenoot vraagt, denk ik ook aan Anouk Turkenburg van FD Persoonlijk. Knap hoe zij met haar team de zaterdageditie van het FD meer cachet geeft. FD Persoonlijk is voor mensen de reden om FD in het weekend te kopen.’
Fotocredit: Stella Gommans