Er zijn weinig beroepen die de laatste jaren zo veranderd zijn als die van communicatieadviseur. De opkomst van internet, alle socialmediakanalen, en een steeds directere en meer beeldgeoriënteerde manier van communiceren maken dat het vak zich ontwikkelt. Wat betekent dat voor communicatieadviseurs anno 2017? Waarom hebben zij ooit voor het communicatievak gekozen en hoe gaan zij om met de dynamiek en de veranderende rol die zij hierin spelen? Wat drijft hen en waar halen zij hun inspiratie vandaan?
In de interviewreeks Communicatielijn leggen wij vragen voor aan een inspirerende communicatieprofessional. Deze keer aan Mascha Arts, werkzaam bij de dienst Marketing & Communicatie van Fontys.
Wat houdt je functie precies in?
‘Ik werk zo’n drieënhalf jaar bij de dienst Marketing & Communicatie van Fontys, een HBO-instelling van 29 hogescholen, 45.000 studenten en 4400 medewerkers en ben resultaatverantwoordelijk voor corporate communicatie. Dit betekent dat ik samen met een team marketing – en communicatieprofessionals werk aan de naamsbekendheid en het imago van Fontys. Fontys staat bekend als een kwaliteitshogeschool voor HBO-onderwijs, we gaan ons in de toekomst meer en meer profileren als kennispartner voor het regionale bedrijfsleven. Een uitgewerkte contentstrategie per doelgroep helpt ons daarbij. Via events, social media, onze website, goed persbeleid, public affairs delen we de mooie verhalen over onze studenten en onze medewerkers, het uitdagende onderwijs en het praktijkgerichte onderzoek.’
Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?
‘Bij Fontys zijn we dagelijks bezig met het begeleiden van scholieren en studenten in hun studiekeuze-proces. Heel eerlijk weet ik zelf niet meer hoe mijn keuzeproces verliep. Er waren in 1987 twee HEAO’s waar je Communicatie ging studeren. Deze opleidingen waren erg populair, dus ik werd uitgeloot. Na twee jaar Economie aan de universiteit in Maastricht, startte ik in 1989 in Utrecht met mijn studie Communicatie. Toen – en nu ook nog – wilde ik meer weten over het bereiken en raken van mensen. Ik vind naast de technische van het vak, ook de psychosociale aspecten heel interessant.’
Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?
‘Ik had het geluk dat ik – nog voor mijn afstuderen – snel een leuke baan vond bij de gemeente Tilburg bij de afdeling Voorlichting. In een klein team werkten we aan de communicatie over de meest gevarieerde projecten in de stad. Net afgestudeerd lag het accent op de uitvoering, tekstschrijven en organiseren van bijeenkomsten en evenementen. Als snel ondersteunde ik projectleiders in complexe projecten en adviseerde ik ook de verantwoordelijke wethouders. In de korte tijd dat ik de teammanager verving, ontdekte ik dat ik het coachen van collega’s me energie gaf en dat ik de kennis en kunde die ik in 12 jaar opbouwde, kon inzetten om andere te helpen en te laten groeien. Ik verliet de gemeente als senior communicatieadviseur met ambities te gaan leidinggeven. Die kans deed zich voor bij de gemeente Waalwijk – waar ik inmiddels woonde – in de functie van coördinator Bureau Communicatie. Een kleinere gemeente, met een heel mooi multidisciplinair communicatieteam. Daar werkte ik acht jaar als coördinator en adviseur van het bestuur. Toen werd het tijd om de overheid te verlaten en koos ik voor mijn huidige baan als teamleider Corporate Communicatie bij Fontys. Een heel nieuwe omgeving, met een nieuwe opdracht. Inmiddels is niet alleen de wereld veranderd maar ook ons vak. Bij Fontys komen al deze ontwikkelingen samen in wat we doen!’
Waar ben je op dit moment mee bezig?
‘Fontys staat bekend als een grote onderwijsinstelling voor het volgen van een 4-jarige HBO-opleiding. Binnen het HBO vindt praktijkgericht onderzoek plaats waarmee we samen met het bedrijfsleven, instellingen en andere partners tot nieuwe inzichten, oplossingen en innovaties komen. We leveren daarmee een bijdrage aan maatschappelijke, technologische en economische ontwikkelingen. Fontys wil zich naast onderwijsinstelling nadrukkelijk profileren als kennispartner voor de regio. Dus verrichten we momenteel een 0-meting naar bekendheid met praktijkgericht onderzoek en de naamsbekendheid van Fontys als kennisinstelling als basis voor toekomstige plannen. Daarnaast onderzochten we hoe het bedrijfsleven zoekt naar kennis. Op basis van dit onderzoek richten we een deel van de website opnieuw in om de zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Daarnaast organiseren we events om onze kennis over het voetlicht te brengen en ondersteunen we de verschillende kenniscentra en de lectoren in hun communicatie. Een hele opgave, maar heel interessant!’
Wat zijn jouw uitdagingen?
‘Bij Fontys werk ik bij de dienst Marketing & Communicatie. Ik ben in hart en nieren een ‘communicatiedier’. Door samen te werken met marketeers leer ik veel: termen als customer journey, kpi’s, contentmarketing, conversie waren me vreemd toen ik hier kwam werken vanuit de overheid. Met deze kennis, kijk ik nu ook anders naar de inspanningen op het gebied van communicatie. Wat willen we bereiken, wanneer zijn we tevreden, kennen we de doelgroep wel echt zo goed als we denken, meten we de resultaten wel voldoende en wat moeten we bijstellen of anders doen? Ik blijf een leven lang leren! Ik zie dat niet als een uitdaging maar als een must!
Daarnaast werken we bij Fontys sinds kort in zelfsturende resultaatverantwoordelijke teams. Dat vraagt een iets andere rol als leidinggevende. Samen met de andere leden van het Managementteam zijn we op zoek naar de juiste invulling van die rol.’
Op welke prestatie ben je trots?
‘Overal waar ik gewerkt heb, laat ik hopelijk mijn sporen na! Het meest trots ben ik op collega’s die zichzelf hebben uitgedaagd en gestretcht om een doel te bereiken. Hetzij door een creatieve aanpak, hetzij door goede samenwerking of door persoonlijk kansen en uitdagingen aan te gaan.’
Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Uit mijn omgeving! Ik zie hoe mensen consumeren en communiceren, ‘always on’ zijn, zich laten informeren en beïnvloeden. Daarnaast laat ik me regelmatig inspireren tijdens congressen en workshops, informeel leren noemen we dat hier bij Fontys.’
Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?
‘Voor de doelgroep van Fontys, toch voornamelijk scholieren, zijn Youtube, Instagram en WhatsApp heel belangrijk. Deze kanalen zijn en worden voor Fontys dus ook steeds belangrijker en dat betekent dat we niet meer met woorden communiceren maar met beelden in de vorm van foto’s, cards en filmpjes. Deze scholieren vormen de volgende generatie. Wanneer zij na hun studie als professionals aan de slag zijn, geldt nog steeds dat deze kanalen belangrijk voor hen zijn.’
Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?
‘Een combinatie. Ik vind het interessant om na te denken over en mee te werken aan de strategie, maar bemoei me ook graag met de uitvoering. Niet door het zelf te doen, maar wel door vinger aan de pols te houden en collega’s te helpen. Ik vind het overigens geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken als dat nodig is.’
Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?
‘Een werkdag is geslaagd als ik een bijdrage heb kunnen leveren. Dat kan gaan om een concrete bijdrage aan een project maar ook om een bijdrage aan persoonlijke groei van collega’s. Mijn dag is in ieder geval niet geslaagd als ik niet gelachen heb.’
Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?
‘De toekomstige communicatieafdeling bestaat uit state of the art professionals met specifieke vakkennis. Afhankelijk van het te bereiken doel, of het communicatievraagstuk vormt zich een team dat via scrummethode tot advies, aanpak en uitvoering komt. Deze teams bestaan voor kortere of langere tijd, en de medewerkers maken deel uit van meerdere teams. Zij zijn zelfsturend en in hoge mate verantwoordelijk voor het te bereiken resultaat, planning en budget. De leidinggevende fungeert als coach van het team.’
Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?
‘Ik zeg wel eens: ‘communicatie is geen Haarlemmerolie’! Met andere woorden: communicatie is geen wondermiddel voor processen, projecten of activiteiten die stroef verlopen.’
Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn