Online met… Marcel van Lingen

Leestijd: 3 minuten
Marcel van Lingen

Marcel van Lingen beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk. Marcel van Lingen is hoofdredacteur bij het ANP.

‘In de 24-uurs nieuwscarrousel van het ANP is de hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor een vlekkeloze productie op alle fronten: tekst, foto, radio, video. In een hoog tempo, met een enorm bereik via nagenoeg alle mediabedrijven in Nederland. Aan de voortdurend bewegende massa van uitmuntende redacteuren hoeft hij weinig te doen. Die behoren tot de beste van het land. Daarnaast is hij binnen de directie medeverantwoordelijk voor het ANP als geheel.’

Welk boek uit uw boekenkast zou u nooit inruilen tegen een e-book?

‘In cold blood. Ik koelen bloede, van Truman Capote. Dit boek uit 1966 is de oervader van de moderne onderzoeksjournalistiek. Capote onderzocht, nog voor de rechtszaak uit, de moord op de familie Clutter uit Holcomb, Kansas. Hij las een bericht in de NYT, gaat wekenlang op onderzoek, spreekt honderden inwoners en versmelt dit tot een waanzinnig boek. Het maakte, zo rond mijn twintigste, diepe indruk.’

Wat is uw laatst aangeschafte app? 

‘Ledit. Via je eigen lichtkrant op je Iphone communiceer je in een grote massa met vrienden of de barkeeper: Vijf bier!!, op je eigen lichtkrantje op tien meter afstand van de bar: jij blij, barkeerper blij, vrienden blij.’

Wie was uw leermeester?

‘Een: Hoewel hij pas later in mijn carrière opdook is dat toch Sytze van der Zee, oud-hoofdredacteur van Het Parool. Hij gaf het ritme aan op een manier zoals hij zelf ook werkte: keihard en strak. Hij  zat bovenop het nieuws, Hij putte je uit, zette je aan tot buffelen, maar deed dat zelf ook. Twee: iedereen onder de twintig, inclusief mijn kinderen. Omdat ze de totale digitalisering ademen. Ik probeer ze bij te houden.’

Hoe beleeft de consument uw merk over vijf jaar? 

‘De consument neemt het ANP-nieuws nog steeds via andere mediapartijen tot zich. En dat betekent nog meer beeld, nog meer data, nog meer video, veel meer graphics. En het is nog immer betrouwbaar, volledig en snel.  Maar de consument beleeft vooral de grote krachtige merken met hun eigen karakter, waarvan het ANP de grondstoffen levert.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens? 

‘Oneens. Online groeit, maar print behoudt betekenis.’

Stel, u krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Een volledig door je eigen publiek op inhoud en vorm gedirigeerde online- productie: zij bepalen wat je moet maken. Wij bepalen hoe. Dichterbij komen is niet mogelijk.’

Welk crossmediaal concept vindt u goed geslaagd?

‘Alles rondom Linda. Tijdschrift, online, tv. Goed idee, goed uitgewerkt. Er zijn weinig mediaproducties in Nederland die in een mum van tijd zo succesvol bleken. De op deze roem terende andere namen/concepten verbleken bij deze show.’

Bent u het eens of oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?

‘Ze zijn het soms niet en soms wel. Vaak wel en vaak niet. Social media vormen een niet te vermijden nieuwsbron. Maar ze moeten, net als andere nieuwsbronnen, met een korrel zout genomen worden, soms. Blijf checken, blijf zoeken, blijf confronteren, blijf wikken en wegen: en duw dan pas op de knop.’

Aan wie geeft u het stokje voor dit interview door en waarom?

‘Aan Hans Snijder, hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant. Hoog in het noorden van het land, op afstand van het episch centrum van de Nederlandse media dirigeert hij een tweetalig mediabedrijf. Hoe zorgt hij ervoor dat een regionale, traditonele krant daar overeind blijft?’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×