Maaike Helmer oprichter van online magazine over stress

Leestijd: 3 minuten
Maaike Helmer Stressed Out

Maaike Helmer (39) is oprichter van een online magazine over alles wat met stress te maken heeft. Niet  omdat het onderwerp haar commercieel aantrekkelijk leek, maar omdat het onderwerp haar bovenmatig boeide. Maaike kreeg in 2009 namelijk een burn-out. En dat veranderde haar kijk op succes drastisch. Het leverde haar uiteindelijk naast een aantal belangrijke inzichten, ook eigen magazine op: Stressed out.

Waar kom je vandaan, wat is je achtergrond in de mediawereld?

Ik kom oorspronkelijk uit de tijdschriftjournalistiek. Toen ik uiteindelijk ging freelancen, begon ik al vrij snel ook voor merken en reclamebureaus te werken. Daar ontwikkelde ik bijvoorbeeld concepten en contentstrategieën.

Je startte Stressed Out door je eigen ervaring met burn-out. Maar een eigen online magazine starten, is dat niet vragen om heel veel stress?

Nee hoor, al is het natuurlijk nooit 100 procent vrij van druk. Maar heel hard werken aan iets waar ik in geloof, ervaar ik niet als stressvol.

Voor wie maak je het magazine? 

Mijn kerndoelgroep bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. Maar iedereen die stress ervaart, is van harte welkom.

Moet je zelf kennis van, of ervaring hebben met (een hoge mate aan) stress om het online magazine te kunnen maken?

Ik ben het online magazine gestart vanuit eigen drijfveren; omdat ik het een gemis vond dat er niet één plek was waar je terecht kon met je vragen over stress. Het verbaasde me dat dat er nog niet was, terwijl stress tegenwoordig zo’n enorm probleem is. Door stress, balans en zelfontplooiing op tal van manieren te belichten, bieden we zoveel mogelijk goede tools aan lezers om op een gezonde manier met stress om te gaan. De contributors van stressedout.nl zijn professioneel deskundigen, of hebben zelf (ruime) ervaring met stress en de zoektocht naar balans.

Wat is het grootste inhoudelijke verschil tussen je laatste functie en dit huidige hoofdredacteurschap?

Als hoofdredacteur is het mijn taak om de grote lijnen uit te zetten en stressedout.nl uit te bouwen en te doen groeien. In mijn laatste functie als freelancer werd ik vaak ingehuurd om de door anderen uitgezette lijnen uit te voeren. Als hoofdredacteur ben ik eindverantwoordelijke, dat ben je als freelancer niet.

Waarin onderscheidt Stressed Out zich van andere online magazines?

Het is het allereerste online magazine met specifiek dit onderwerp, het vervult daarmee een pioniersfunctie.

Stress en burn-out zijn niet echt sexy onderwerpen. Merk je schaamte bij mensen die je wilt interviewen of aan wie je vertelt wat jij doet voor de kost?

Steeds minder, gelukkig. Toen ik anderhalf jaar geleden begon, hing het echt nog in de taboesfeer. Dat merkte je toen ook wel, mensen gingen meteen zachter praten als het over stress en burn-out ging. Maar tegenwoordig lees je steeds meer over beide onderwerpen. Mede door wat ik doe, en natuurlijk door wat anderen doen, merk je dat het taboe erop minder wordt. Dat is een goede zaak. Het is mijn doel dat dit gewoon een onderwerp wordt als elk ander onderwerp.

Ben je bewust taboedoorbrekend bezig?

Ik verbaasde me erover dat zoiets niet besproken kon worden en wilde het aan de orde stellen, dus dan: ja. Of het me lukt de taboes te doorbreken, dat is aan anderen om te bepalen.

Wat is voor jou het belangrijkste verschil tussen een papieren magazine en  een online magazine?

Ik heb in beide mediavormen intussen ruime ervaring. Het fijne van online is dat je snel kunt schakelen en je heel direct kunt ontdekken wat je lezers bezighoudt. Vooral bij een precair onderwerp als stress is dat heel fijn.

Wat is het verdienmodel van je magazine?

We gaan boeken en magazines uitgeven, courses en masterclasses organiseren en denken na over merchandise. We staan nu op het punt ons eerste boek uit te geven, met als titel ‘Niets’.

Als je geen hoofdredacteur of bladenmaker was, welk beroep zou je dan hebben?

Op dit moment valt dit volledig samen met wie ik ben. Maar los daarvan: je ziet bij steeds meer merken dat zij zich als uitgever gaan gedragen. Dat snijvlak vind ik interessant. Ik heb hier eigenlijk geen ander antwoord op; dit is wie ik ben, dit is wat ik doe. Wat ik mezelf nog wel zie doen in de toekomst, is masterclasses geven over goede online content. Ik heb daar wel een mening over en ik denk dat anderen daar iets aan kunnen hebben.

Van welke collega of vakgenoot kun jij nog iets leren?

Arianna Huffington. Niet een directe collega natuurlijk, maar wel een grote inspiratie.

Hoe staat de titel er over 5 jaar voor, en werk jij er dan nog?

We blijven groeien en ik hoop dat we over 5 jaar en heel Nederland minder gestrest hebben gemaakt. Mijn doel: dat niemand meer een burn-out hoeft te krijgen. En ja, ik zie mezelf dit over 5 jaar nog wel doen, ja. Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van stress.

Wat is voor jou de grootste uitdaging van je functie?

Mijn podium durven pakken. Dat vind ik soms best moeilijk. En bij elke groei kom je een nieuwe uitdaging tegen; new level new devil. Maar dat laatste vind ik ook interessant; het houdt me scherp.

Maak de zin af: Een perfecte werkdag voor mij is als…

Alles samenkomt. Ik werk met geweldige mensen, die doen wat ze doen, vanuit hun hart. Als de dingen die we maken anderen dan ook nog helpen, kan de dag niet mooier.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×