Josephine Kay past perfect bij Cosmopolitan

Leestijd: 4 minuten
Josephine Kay

Sinds 10 september 2018 is Josephine Kay (35) hoofdredacteur van Cosmopolitan Nederland. Ze volgde Anne Marije de Vries Lentsch – die Hearst Agency gaat leiden – op.

Hoe ben jij ooit in de rol van hoofdredacteur terecht gekomen?

Mijn eerste baan was bij marlies|dekkers als haar tekstschrijver. Na een paar jaar zag ik een vacature bij Glamour als online editor, voor 3 dagen per week, voorbijkomen. Ik werd aangenomen en na ongeveer 8 maanden vroeg de toenmalige online editor van Vogue of ik die andere twee dagen niet bij hun wilde komen werken. Dus toen werkte ik 5 dagen per week (3 glamour, 2 vogue) bij de toenmalige G&J (nu Hearst). Toen mijn manager bij Glamour wegging, kreeg ik de kans die rol over te nemen. Na ongeveer 3 jaar bij Glamour online wilde ik printervaring opdoen (ik had heel lang de droom hoofdredacteur te worden) en heb ik gesolliciteerd op een functie bij Holland Herald, als senior lifestyle editor voor het blad. Dat heeft niet lang geduurd, want na een half jaar werd ik benaderd door Nina Pierson of ik iemand wist die hoofdredacteur van een nieuwe titel bij Wayne Parker Kent wilde worden. En zo ging dat balletje rollen en kwam ik bij WPK terecht om samen met Nina Bedrock.nl op te zetten. Na een aantal jaar besloot ik mijn horizon te verbreden, ging ik freelancen en zo ben ik uiteindelijk bij Cosmo terechtgekomen.

Wat vind je leuk aan het vak van bladenmaker?

Ik kom uit de digitale hoek, waar deadlines per minuut bestaan. Een blad maak je elke maand, waardoor je meer tijd hebt om echt de diepte in te duiken en kwalitatief sterke producties kunt maken. Je kunt echt mooie verhalen bedenken en maken, met goed passend beeld. Het is ook een blijvend product, dus minder vluchtig. Ik denk alleen dat ik geen ‘bladenmaker’ in klassieke zin ben, al helemaal niet bij een titel als Cosmopolitan, die digitaal zo ijzersterk is. Het magazine is slechts een onderdeel van het merk Cosmo. Dat vind ik er ook zo leuk aan; de afwisseling tussen print, digitaal, social, marketing en sales. Je verveelt je nooit…

Wat zijn de grootste verschillen tussen je vorige werk en het hoofdredacteurschap voor Cosmopolitan? 

Hiervoor werkte ik voor een digitale uitgeverij. Dus digital only, en nu heb ik met een printproduct te maken. Inhoudelijk is Cosmo ook echt anders dan bedrock.nl. Cosmo is luchtiger, meer fun en wat minder zwaar. Overeenkomsten zijn dat ik met gedreven jonge mensen werk die veel kennis en talent in huis hebben en dat graag willen inzetten. En ik probeer via mijn werk anderen te inspireren, nu heb ik alleen een veel groter bereik.

Waarom pas jij goed bij Cosmopolitan?

Ik sta dicht bij de doelgroep – ben zelf een millennial – en begrijp wat ze beweegt en wat er in hun wereld afspeelt. Als persoon ben ik ook die mix die Cosmo is. Ik hou van mode en beauty, maar vind human interest en lifestyle-onderwerpen ook heel erg belangrijk. Verder is mijn digitale achtergrond handig  voor een merk als Cosmo, aangezien we een enorm online bereik hebben van 2,4 miljoen unieke bezoekers per maand.

Welke eigenschappen moet een hoofdredacteur absoluut bezitten?

Mensenkennis, een people person zijn, goed kunnen luisteren, maar ook veel energie en een visie hebben. Je bent als hoofdredacteur minder uitvoerend, maar meer inspirerend en motiverend. Als hoofdredacteur moet je dus veel (creatieve) ideeën hebben, en je team kunnen inspireren om jouw ideeën ook uit te willen voeren. Je moet ook goed weten wat je doelgroep boeit; waar zijn ze nu mee bezig, welke kant gaan we op en waar zijn ze naar op zoek?

Wie vind jij inspirerend?

Oprah Winfrey. Ik vind hoe zij nu bezig is met spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling erg inspirerend. Ze vindt zichzelf telkens opnieuw uit, en heeft gedurende haar carrière veel talent om zich heen verzameld. Ik vind het enorm krachtig als je erkent dat je niet alles kan/overal de beste in bent, en daarom anderen een kans/platform geeft. Dat doet zij heel erg mooi.

In welke aspecten van je nieuwe functie had je echt veel zin?

Het werken met een talentvol team en daar veel van kunnen leren. De ruimte hebben om écht bijzondere/coole dingen neer te zetten die een hele grote groep mensen gaat bereiken. Cosmo is zo’n enorm internationaal merk, dat het voelt alsof je écht een verschil kunt maken met wat je doet. Je boodschap/verhaal heeft dus ook daadwerkelijk impact.

En waar zag je best een beetje tegenop?

Ik denk vooral mijn eigen ongeduld. Ik wil meteen alles helemaal perfect kunnen, en in een nieuwe baan en bedrijf is het altijd even je draai vinden.

Waar kun je in je huidige functie absoluut niet zonder?

Mijn team en goede koffie 😉

Cosmoplitan is een internationaal merk. Heb je te maken met invloeden van andere uitgaves, of van het moederbedrijf in Amerika? 

We hebben inderdaad te maken met Amerika. Maar dat zie ik alleen maar als een inspiratie. Van hun kan ik nog zoveel leren, en daarom zie ik ze ook meer als coach, dan als een beperkende factor.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Cosmopolitan heeft het grootste bereik in Nederland onder millennials. Ik wil dat dat nog bekender wordt, ik denk dat veel mensen dat nog niet weten. Dus, waar zijn de millennials en waar kunnen we ze het beste bereiken? Ik wil daarom ook nieuwe dingen proberen en testen. Ik zal er niet te veel over kwijt, maar ik ben wel van plan om nieuwe dingen te lanceren en proberen die we nog niet eerder hebben gedaan, zodat niemand straks nog om Cosmo heen kan 😉

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×