Jos Timmers

Leestijd: 3 minuten
John van den Oetelaar

Jos Timmers is hoofdredacteur van Novum Nieuws.

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?

Dit is een wat lastige vraag omdat wij als eerstelijns persbureau ons nieuws leveren aan mediabedrijven: dagbladen, websites, videobedrijven en radiostations. Die hebben lezers, bezoekers, kijkers en luisteraars. Voor sommige van onze afnemers maken wij een onmisbare journalistieke grondstof – de basis, die zij zelf met hun eigen redactie verder verrijken. Aan andere afnemers leveren wij kant-en-klare berichten, foto’s, video’s of radio-uitzendingen. En weer andere ontvangen van alles daar tussenin. Daarom zou ik door één krant, site of radiostation te noemen waarmee wij nu samenwerken, alle andere tekort doen. Daarnaast zijn er nog tal van andere mediabedrijven die onze ‘nieuwsverlening’ niet zouden moeten willen missen. Wij leveren het belangrijkste nieuws uit binnen- en buitenland. Kort, helder, zo snel mogelijk, transparant in bronnengebruik en betrouwbaar. Waarbij wij onze afnemers niet als klanten beschouwen, maar als partners, met wie wij daadwerkelijk samenwerken.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Opnieuw een vraag die eigenlijk niet is te beantwoorden. Hoewel, misschien toch? Als een blad of een productie op enig moment het beste is (inhoudelijk of qua verkoop) zijn er dus ook duidelijk mindere versies, verkopen of dagen. Dat kunnen we ons als persbureau niet veroorloven. Het nieuws neemt nooit vrijaf. Wij moeten garant staan voor een constante kwaliteit, waarbij door een combinatie van ervaring en verdere professionalisering de lat wel steeds weer hoger komt te liggen. Dat is waar wij elke dag aan werken en er is geen weg terug.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

In zijn algemeenheid iedere collega die wel eens wil werken met een redactie die voor het overgrote deel bestaat uit jonge, gemotiveerde en ambitieuze journalisten en dan ook nog eens midden in Amsterdam. Als ik een persoon moet noemen, dan is het Jeroen Smit vanwege zijn oproep aan ‘de journalistiek’ om zichzelf opnieuw uit te vinden. Die zoektocht begint aan de basis, bij het kale nieuws. En dat is nu net het speelveld van Novum Nieuws.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Ik zit al zo lang in de journalistiek, dat ik mij niet goed kan voorstellen wat ik daarbuiten zou willen doen qua beroep. Ondanks alle misère in de mediawereld van dit moment, is de journalistiek nog steeds een geweldig vak, met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat element wordt tegenwoordig links en rechts nog weleens over het hoofd gezien. Maar gelukkig zijn er altijd weer collega’s die ons er aan herinneren dat wij niet schrijven, filmen of fotograferen ter meerdere eer en glorie van onszelf, maar om onze lezers, luisteraars en kijkers te informeren over de wereld dichtbij en veraf.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Novum heeft een jonge redactie en daardoor leer ik sowieso elke dag bij. Maar als ik, op een ander niveau, twee collega’s mag noemen: Harm Taselaar en Mark Schreuder van RTL Nieuws, die binnen een commerciële omgeving en met veel minder financiële middelen dan de NOS elke dag opnieuw een beter journaal weten te maken met mooie reportages en vooral ook veel eigen nieuws.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

Mag ik de zin anders formuleren? Want wat zijn printmedia precies? Is elektronisch papier straks ook print? Is een e-paper van een krant print of digitaal? In een tijd waarin beeld soms de belangrijkste informatiedrager lijkt te worden, durf ik de stelling aan dat het geschreven verhaal ook in de toekomst voluit bestaansrecht heeft. Er is geen andere manier om een onderwerp journalistiek uitvoerig van meerdere kanten te belichten, om diepgang en analyse te bieden, dat in het uitgeschreven verhaal. Of dat op papier wordt gelezen of op een scherm; dat maakt mij niets uit.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Elke dag opnieuw dezelfde vraag: hebben wij vandaag gedaan wat wij u hebben beloofd?

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

De rol van persbureaus verandert voortdurend. Een kwart eeuw geleden hadden zij een soort monopolie op de snelle, wereldwijde verspreiding van het nieuws. Tegenwoordig komt nieuws steeds vaker als eerste via allerhande nieuwe media naar buiten. Persbureaus hebben daarom veel meer de opdracht die enorme berichtenstroom te filteren en te valideren en snel van de noodzakelijke context – tekst, foto, video in alle mogelijke mengvormen – te voorzien. Wie dat goed doet, is nu en in de toekomst voor andere media van onschatbare waarde, omdat die zich dan kunnen concentreren op diepergaand analyse, duiding en verdieping. Novum Nieuws vervult nu al die rol en zal over vijf jaar zijn positie alleen maar hebben versterkt.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Ik heb al moeite om elke dag alle Nederlandse dagbladen goed te lezen. De tijdschriften leggen het daar tegenwoordig vaak tegen af. Ik heb dan ook geen specifieke voorkeur. Soms kan ik mij niet inhouden en kom ik toch met een hele stapel tijdschriften thuis. Serieuze en minder serieuze, maar altijd met veel passie en creativiteit gemaakt.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

John van den Oetelaar, hoofdredacteur van het Eindhovens Dagblad.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×