Johan Reijnen

Leestijd: 2 minuten

Johan Reijnen is eindredacteur bij de VARAgids.

Wat doet een eindredacteur bij de VARAgids eigenlijk?

‘Wat iedere eindredacteur doet: stoeien met teksten van anderen. Dus lezen, redigeren, checken, checken en nog eens checken. En zo nu en dan zelf wat tikken. Maar vooral met een klein gepassioneerd team een ontzettend fijn tijdschrift in elkaar zetten. Zo is de VARAgids elke week weer het beste entertainmenttijdschrift van Nederland.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Eigenlijk geen enkele omdat het gevoel om met een boek op de bank je ongeduldige vingers de bladzijde om te laten slaan onvervangbaar is. Maar laat ik mijn verzameling atlassen noemen. Opengeslagen op de eettafel en heerlijk wegdromen, kan alleen in print.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘Periscope. Een idioot gevarieerde verzameling live filmpjes van over de hele wereld die in een continue stroom voorbijkomt. En een enkele keer blijf je hangen bij iets bijzonders.’

Wie was jouw leermeester?

‘Mijn vader. Hij was 57 toen ik werd geboren. Woonde in Boedapest, Parijs, Genève – zo bereisd, zo veel intellectuele bagage en immer stijlvol. En op z’n 85ste trok-ie nog met een rugzak door Joegoslavië. Een heel leven als wijze les.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Ik hoop dat de lezers dan eindelijk door hebben wat een mooi tijdschrift de VARAgids is en welk een keur aan scribenten daar wekelijks een bijdrage aan levert. Waar elders krijg je voor iets meer dan een euro elke week Youp van ’t Hek, Ronald Giphart, Herman Brusselmans, Paul Witteman, Claudia de Breij, Antoinnette Scheulderman, Özcan Akyol, Marcel van Roosmalen en Mart Smeets – om er een paar te noemen – op je deurmat?’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Oneens. Maar je moet wel inventief zijn en je nog meer onderscheiden om de moeite waard te blijven voor de lezer. Naast print veel tamtam maken rond de thema’s waar je sterk in bent. In ons geval: thema-events rond David Bowie, een Rusland-avond met correspondenten, Bruce Springsteen-avond in Paradiso en nog eenmaal een Avondetappe met Mart Smeets, allemaal exclusief voor je lezers.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Geen. Met wat we nu hebben aan mogelijkheden – print, digitaal, radio, televisie, internet et cetera, lijkt de grens van het behapbare me wel bereikt. Of ben ik toch oud aan het worden? Waarschijnlijk juich ik ook de volgende weer toe.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Vrouwenbladen zijn daar in het algemeen heel goed in. Kijk naar Libelle met de Zomerweek en LibelleDaily, Elle met de awardshows, tv-programma en sites en LINDA. met LINDA.nieuws.nl en de app.’

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

‘Denk nooit: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Aan Antoinnette Scheulderman, van LINDA., Volkskrant Magazine en de VARAgids. Van welke V eigenlijk niet? Omdat ze misschien wel de beste interviewer van Nederland is. En anders gun ik haar die titel gewoon.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×