Het ganzenveerinterview is deze keer met Maarten Bloem, hoofdredacteur van de Playboy. Wij vroegen hem: Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?
‘Mis het gerust, maar weet wel dat je dan een mooi breed mannenblad laat liggen: doodzonde. En dan moet ik hier wervend gaan tikken dat er elke maand allemaal goede interviews in Playboy staan, mooie achtergrondverhalen en alles wat mannen verder boeit maar dat weet iedereen allang. De meeste gestelde vraag aan mij op partijtjes is ‘stoppen jullie ook met naakt?’ En dat is dus niet zo, dat wil ik hier nog even melden. Elke maand kun je voor mooie naaktfotografie nog steeds bij Playboy terecht. De kers op de taart.’
Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?
‘Mogen we van nummer artikel maken? Dan wordt het een interview met Geert Wilders begin dit jaar dat op Blendle belandde. Uniek, want daar lijken ze koudwatervrees of iets dergelijks te hebben voor Playboy. Prompt verkochten we meer dan 10.000 keer een interview. Terecht en ik vond het mooi.’
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
‘Pfft, niemand. Ik doe het liever zelf.’
Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?
‘Hoorspelacteur en/of tuinman.’
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
‘Ik zat een keer bij een lanceringsdingetje naast Sandor Lubbe, de hoofdredacteur van L’Officiel Hommes en bedenker van ZOO Magazine. Die had mooie verhalen; ik zou wel een weekje met hem willen meeliften. Verder van Frans Lomans (hoofdredacteur Panorama) die een bak ervaring heeft en Marijn Schrijver (hoofdredacteur Nieuwe Revu) voor zijn nuchtere manier van doen en van Harry Lensink (Vrij Nederland) een lesje in vasthoudendheid en doorzettingsvermogen.’
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
‘…nog steeds heus een groot aantal mensen het leuk blijf vinden om bladen te lezen. Maak je niet sappel.’
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
‘Wie moet er in het decembernummer komen?’
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
‘Net zo ijzersterk als nu.’
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
‘De Groene Amsterdammer. Geen fratsen.’