Judith Zilversmit

Leestijd: 2 minuten
Judith Zilversmit Ganzenveer

Het Ganzenveerinterview is deze keer met Judith Zilversmit, Chef dagelijkse PS en PS van de Week (zaterdagmagazine) bij Het Parool. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan haar doorgegeven door Klaartje Scheepers, hoofdredacteur van ELLE eten.

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?

‘Je krijgt de achtergronden van het nieuws, verhalen over het leven in de stad en je leest over de drijfveren van (on)opvallende Amsterdammers. Ook blijft de lezer op de hoogte van wat er te doen is op het gebied van kunst, cultuur, en gastronomie. PS  geeft een gevoel van herkenning. Amsterdam is natuurlijk onze hoofdstad, dus ook al woon je hier niet, dan kan je alsnog PS lezen omdat Amsterdam van heel Nederland is.’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Onze burgemeester, Eberhard Van der Laan, maar dan wil ik wel afspreken dat hij zijn woordvoerders op afstand houdt. Zodat  je een eerlijk beeld krijgt van hoe hij de stad ziet en hoe hij tegen zijn eigen rol in de stad aankijkt. En hoe zijn werk ook zijn gezin raakt. Ook een optie: Arnon Grunberg, een echte Amsterdammer die op geheel eigen wijze naar de wereld kijkt en ook nog eens grappige, absurdistische humor heeft.’

Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?

‘Moeilijk…. Ik zou in elk geval iets willen maken. Modeontwerpster. Visagist of designer. Al vind ik psychiater ook een fascinerend vak.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Van Albertine van den Brink. Zij deed een tijd lang de beeldredactie bij PS. Ze is creatief, origineel, heeft een prachtig oog voor beeld en bruist altijd van de ideeën.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

‘… er voor elk merk een balans moet bestaan tussen print en digitaal. Het is  niet het een of het ander. Ze hebben elkaar nodig. Je moet zorgen dat je met de juiste content op de juiste kanalen aanwezig bent. Wat de krant betreft:  nieuws kun je snel brengen online, maar de langere verhalen lenen zich juist uitstekend voor print. Zo kunnen die twee elkaar dus versterken.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Wil je en keer langs komen op de redactie? En dan verder praten. Over kranten en bladen maken, over Amsterdam, over wat goede verhalen zijn.’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Het Parool is ook over 5 jaar ook een nieuwsmerk met een goed verkopende krant met eigenzinnige stukken, en een site waar iedereen die iets over Amsterdam wil weten vanzelf terecht komt.’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

‘Het magazine van de Belgische krant De Standaard. Stijlvol gemaakt. En de maandelijkse bijlage van de Spaanse krant  El Pais. Die is ook los te koop, maar dan is het magazine duurder dan als bijlage bij de krant – dus mét krant is hij goedkoper. Dat is een slimme manier om de krant bij een ander publiek aan de man te brengen. Het is trouwens een dik blad met  prachtige fotografie en en veel variatie in de verhalen: van politiek en mode tot sport en film.’

(FOTOCREDIT:  LINDA STULIC)
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×