Frans Lomans

Leestijd: 2 minuten
Frans Lomans

Het Ganzenveerinterview van Frans Lomans, hoofdredacteur van Panorama. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan hem doorgegeven door Marijn Schrijver, hoofdredacteur van Nieuwe Revu.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

‘Het bestverkochte nummer van dit jaar was dat met Willem Holleeder op de cover: DE DODENLIJST VAN HOLLEEDER – het echte verhaal. We hebben, sinds ik in 2007 hoofdredacteur werd van Panorama, tientallen covers gehad met Holleeder. Dat was, in de ogen van sommige buitenstaanders, zo erg dat ik op plaatsen geïntroduceerd werd als de hoofdredacteur van de Holleederama. Maar in mijn ogen konden we niet anders; we hadden zoveel kennis op dat gebied dat we bijna iedere week wel wat nieuws te melden hadden. Wij wilden het schrijven en de lezers wilden het lezen.’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Beetje flauw, omdat mijn Nieuwe Revu-collega Marijn Schrijver dat ook al antwoordde op deze vraag, maar mijn keuze valt dan toch op Peter R. de Vries. Hij heeft een verleden bij Panorama en zo nu en dan schrijft hij nog steeds wel eens een verhaal als we hem benaderen voor een onderwerp dat hem aan zijn hart gaat. Gezien zijn voorliefde voor misdaad en sport is hij een onontkoombare keuze.’

Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?

‘Gitarist van Led Zeppelin of een aan lager wal geraakte Texaanse zanger van liedjes over drank, geweld en verloren liefdes.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Iemand wier werk ik van afstand heb proberen te analyseren omdat ik het zo goed vind is Franska Stuy, de onlangs opgestapte hoofdredacteur van Libelle. En een van de drie beste hoofdredacteuren van de laatste honderd jaar. Een andere collega die ik zeer bewonder is Arendo Joustra van Elsevier. Ik ben jaloers op zijn intellect, genuanceerdheid, beschaving en standvastigheid.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

‘…er op papier nog steeds veel spannendere dingen gebeuren dan op internet of televisie of waar dan ook. Papier is toch het medium dat het beste kan amuseren, verdiepen, ontroeren en onthullen.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Heb je zin om een keer met mij uit te gaan eten?’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘De kurk waarop Panorama drijft zal altijd het weekblad zijn. Daarnaast geven we over vijf jaar nog steeds de Mannenmoppenkalender uit, maken we 10 papieren specials per jaar, doen we er digitaal toe, hebben we een tv-programma over misdaad en publiceren we ieder jaar vier boeken.’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

‘Nieuwe Revu, omdat het aan een opmerkelijk revival bezig is.’

Aan welke vakgenoot wil je de ganzenveer doorgeven?

‘Matthieu Slee, intellectueel en hoofdredacteur van Story.’

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?

‘Vanwege de spraakmakende en onthullende misdaadverhalen en om erachter te komen wat de gewone en echte man in deze tijd interesseert, denkt en doet.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×