Edwin Vlems

Leestijd: 4 minuten
Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager bij MCB en sinds enkele maanden parttime zelfstandig marketingadviseur.

Wat doet een Marketing Manager bij MCB eigenlijk?

Natuurlijk zet ik de grote lijnen op marketinggebied uit en schrijf ik plannen, maar wat veel mensen verbaast is dat ik al 15 jaar de helft van mijn tijd bezig ben met marktnieuwsberichtjes lezen en delen. Ik vind namelijk dat een marketing manager zijn beslissingen en adviezen moet baseren op wat er in de markt gebeurt. En omdat ik van oorsprong een nerd ben, heb ik 10 jaar terug een systeem laten bouwen dat alle marktnieuwsberichten die ik interessant vind automatisch doorstuurt via mail, intranet, internet, RSS en (76) Twitter-accounts naar enkele duizenden ontvangers per dag. Op maat, dus mensen zien alleen wat voor hen interessant is.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Ik denk Lord of the Rings, maar ik ben niet zo anti-verandering hoor. Integendeel: ik vind het zonde van de energie, al het verzet dat ik zie tegen veranderingen die toch gaan komen. Zoals e-books grin Kijk dit filmpje maar eens, dat zelfs beweert dat videogames beter zijn dan boeken:https://youtu.be/lpet4TJi41A

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Dat was Swype, een enorm handig en slim toetsenbordje dat werkt door over de letters te vegen. Zelfs als je dat slordig doet raadt hij erg goed wat je wilt schrijven, dus het gaat steeds sneller.

Wie was jouw leermeester?

Ik heb 10 jaar in een discotheek gewerkt (ben half doof nu) en de eigenaar was een geboren marketeer. Hij leerde mij dat je het meeste krijgt als je eerst geeft: met veel gratis rondjes bier bouwde hij een klantentrouw op die enorm goed rendeerde. Toen we tijdens Carnaval keken naar al die veertienjarigen die binnenliepen en alleen een colaatje bestelden vroeg ik of hij dat niet irritant vond. “Weet je Edwin, over een paar jaar lopen ze ook zo binnen en hebben ze wel guldens.” Een lange-termijnvisie, erg zeldzaam in het huidige bedrijfsleven helaas.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Wij leveren niet aan consumenten. Wat veel marketeers niet beseffen is dat de meeste bedrijven in Nederland B2B zijn, dat de meeste commerciële mensen uiteindelijk bij een B2B-bedrijf gaan werken en –wat niemand gelooft- dat alle B2B-markten bij elkaar opgeteld groter zijn dan alle B2C-markten. Om dat laatste toe te lichten: een autodeur gaat door vele markten (als plaatstaal verkoopt een staalproducent deze aan een staalhandel als MCB, en wij verkopen hem weer door aan een deurenmaker) maar komt uiteindelijk maar in één consumentenmarkt uit. En elke markt bevat euro’s. Maar om je vraag toch te beantwoorden (met een omweg): het merk MCB is over 5 jaar een platform waarop leuke en interessante medewerkers opereren. Zij doen dan de marketing en communicatie voor MCB door transparant te zijn en op die manier klanten aan te trekken via Google of social media. Het staat letterlijk zo in ons Marketingplan voor 2020, ik heb het hier ooit beschreven: https://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-marketeers-zich-meer-naar-binnen-moeten-richten

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Overbodig is een groot woord, papier blijft haar impact en voorkeur houden, zeker bij conservatieve mensen. En net als bij LP’s zal er ongetwijfeld een nostalgische tegenbeweging komen, maar die zal nooit de marktomvang van vroeger terug laten keren. Overigens vind ik het altijd jammer dat verandering zo negatief wordt belicht: toen er nog geen wekkerradio’s waren, liepen er mensen rond die overal op deuren klopten op een bepaald tijdstip. Maar die mensen missen we toch ook niet meer? Waarom beschouwen we de groeiende leegstand van de winkels in het centrum niet als een mooie gelegenheid om in het hart van een stad een prachtige, groene ontmoetingsplaats te bouwen? Net als de agora in Griekenland vroeger, die langzaam door commercie werden overwoekerd? Als je het supernostalgisch bekijkt zou het zelfs als een mooie beweging terug naar lang geleden kunnen zien. Ik heb er ooit een anti-winkelblog over geschreven: https://www.marketingfacts.nl/berichten/retailmarketing-red-de-winkel-niet

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Mijns inziens is er voor platforms als Facebook maar één echt succesvol alternatief: een crowdsourced en crowdfunded platform dat geen enge bijbedoelingen heeft zoals Facebook en dat niet van de verkoop van t-shirts en mokken afhankelijk moet zijn zoals ‘Facebook-killer’ Ello. Door en voor het volk, zoals bij Wikipedia: dat je om de paar maanden een melding krijgt ‘De pot is weer leeg jongens, graag weer wat storten’.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Het valt me op dat die er weinig zijn, vanuit de gedachte ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Stenen winkelformules doen het online meestal slecht, en online formules lopen offline vaak vast. Van het eerste zijn vele voorbeelden, en denk bij het tweede maar aan de poging van Google om de verkoop van haar Nexus-telefoons zelf te organiseren. Daar slaagden ze alsmaar niet in. Van een goed-geoliede combinatie ken ik als consument geen voorbeelden. En als leverancier ook niet, want in de B2B is dat crossmediale niet zo’n issue. We werken veel rechtstreekser, media spelen een veel kleinere rol.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

“Na mij de zondvloed” haha. Die quote van Lodewijk XV heb ik ooit op een kaartje van Dela ingevuld toen ze vroegen waarom ik me als verzekerde had uitgeschreven.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Aan Marieke Heesakkers van bouwbedrijf Berkvens. Net als ik verkondigt ze al jaren het geloof achter ‘inbound marketing’ (mensen niet onderbreken bij wat ze interessant vinden, maar ZIJN wat ze interessant vinden) en eindelijk begint ze daar de vruchten van te plukken. Daar word ik zelf ook een beetje blij van.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×