Geschreven door: Marsha Bakker
Debby Gerritsen is sinds 15 mei 2017 hoofdredacteur van vrouwenblad VIVA. En keerde daarmee terug bij uitgever Sanoma (red. sinds 2020 is ze hoofdredacteur van VIVA en VIVA Mama van DPG Media). Hiervoor werkte ze als art director voor tijdschrift Nieuwe Revu en in 2011 was ze oprichter/hoofdredacteur van het tijdschrift Vega.
Dit interview is gehouden in 2017 toen Debbby net aantrad als hoofdredacteur.
Welke weg heb jij afgelegd naar deze functie?
Ik werkte als art director voor onder meer Nieuwe Revu, en ik heb het blad Vega opgericht onder de paraplu van Sanoma. Toen ik bij Oh magazine werkte als hoofdredacteur, werd ik door Anneliese Bergman (Publishing Director bij Sanoma | SBS, red.) gevraagd om te komen solliciteren voor deze functie bij VIVA. Het klikte en op 15 mei ben ik officieel gestart.
Was de stap naar het hoofdredacteurschap een logische?
Jazeker. Ik ben overigens al een tijdje hoofdredacteur en artdirector. Het verbaast mij ook eigenlijk dat dit als opmerkelijk wordt gezien. Ik heb het altijd een rare ongeschreven regel gevonden dat hoofdredacteuren uit de schrijvende kant van de redactie moeten komen. Een tijdschrift maken, of eigenlijk een merk bouwen, is een minutieus samenspel tussen tekst, beeld en commercie waarbij uitstraling en verpakking de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Gelukkig heb ik met mijn werkervaring en studie communicatie genoeg kennis om over alle facetten mee te praten. Ik heb een ontwerpersoog maar ook een journalistiek oog. Als je uit de marketinghoek komt kun je ook een prima hoofdredacteur worden. Als art director – dat blijf ik toch- ben ik wel goed in staat een heldere lijn uit te zetten. En de look en feel kritisch te bekijken en te veranderen. Veel hoofdredacteuren komen vanuit de schrijvende redactie. En hebben misschien minder feeling voor de vormgeving. Dat ik die extra kwaliteit wel bezit zie ik als een pré.
Over welke kwaliteiten moet een hoofdredacteur volgens jou beschikken?
Een goede manager is in mijn ogen iemand met een hele heldere visie en een duidelijke manier van communiceren. Verder is een goed netwerk belangrijk want je moet in staat zijn om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Een goed team vormen en die alle vertrouwen geven. Ik ben niet van de autoritaire school en vind het heel belangrijk om mensen ruimte en verantwoordelijkheid te geven en bij te sturen waar nodig. Daarmee voelen mensen zich happier en krijg je meer voor elkaar. Ook moet je goed kunnen luisteren naar mensen die verstaand hebben van hun vak. Niet als een baas boven de rest gaan staan, maar tussen de mensen. Dan hoor en zie je veel meer. Overigens, ik heb er geen moeite mee om de baas te zijn als dat moet. Uiteindelijk ben ik als hoofdredacteur wel de eindverantwoordelijke.
Waarom was juist jij de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van VIVA?
Ha, dat zou je mijn uitgever moeten vragen. Misschien omdat ik de juiste toon heb? Ervaring? Of misschien omdat ik de doelgroep begrijp omdat ik er zelf nog in pas?
Wat was je eerste wapenfeit toen je bij VIVA kwam werken?
Voordat ik kwam was het een beetje hands-on. Claudia Straatmans heeft, voordat ik kwam, VIVA een paar maanden waargenomen. Ze deed dit naast haar drukke baan als hoofdredacteur van Nouveau. Maar er was niet echt een kapitein op het schip en door alle veranderingen van het afgelopen jaar was het team een beetje zoekende. Dat zag je ook terug in het blad, vond ik. Het is namelijk prettig om sturing te hebben, ook al weet iedereen wat ie moet doen. Ik verwachtte een lastige start na een periode voor de redactie vol veranderingen en reorganisaties, maar trof juist een groep mensen aan die enorm gemotiveerd is en het VIVA gevoel totaal uitdraagt. Ik ben begonnen met gesprekken met iedereen om mensen te leren kennen en mijn visie uit te leggen, en tot mijn vreugde pikte iedereen dat meteen op.
Mijn chef redactie Hanneke Seesing is in juni begonnen. Hanneke en ik hebben aan iedereen uitgelegd wat we anders wilden en waarom we dat wilden. We hebben teksten laten herschrijven en nogmaals laten herschrijven totdat de toon er was die we zochten. Zonder een goed / slecht discussie te voeren. Dat bereik je alleen als je heel duidelijk bent. Inhoudelijk hebben we geprobeerd een slag te slaan. Het mocht allemaal wel wat journalistieker en urgenter. We zijn een weekblad, dat betekent dat je inhoudelijk echt wat moet bieden. Als hoofdredacteur heb ik een heldere lijn uitgezet waardoor het merk nog sterker is geworden. VIVA ziet er inmiddels ook anders uit; frisser. Minder grauw, minder okselhaar, zeg maar. Mijn achtergrond als art director kon ik daarbij goed inzetten.
Om een heel concreet voorbeeld van een wapenfeit te noemen heb ik een cover gemaakt met een plus-size model in bikini. Het feit dat we een model op de cover hadden was al uniek, maar nu helemaal. Het is overigens zeer goed ontvangen.
Welke ambities heb jij met het merk VIVA?
VIVA moet vooral zichzelf blijven. Als je al zo lang bestaat als wij – VIVA viert binnenkort het 45-jarig jubileum – dan heb je echt wel bewezen bestaansrecht op de bladenmarkt. Onze lezers veranderen natuurlijk wel. Er is een groep die afvalt omdat ze zich niet echt meer identificeert met VIVA, maar er komt ook steeds weer een nieuwe generatie VIVA lezeressen bij. Een VIVA lezeres is volgens mij een jonge, stoere vrouw die niet bang is om voor haar mening uit te komen. Ze heeft verstand van politiek maar is geen betweter, gaat graag uit maar vindt het ook fijn om thuis te zijn. Ze vindt werken net zo belangrijk als vrije tijd, ze houdt van sporten en gezond eten zonder een freak te zijn en heeft een goed gevoel voor humor. Een VIVA vrouw staat positief in het leven. Dat dragen we wel graag uit.
Wat vind jij zelf de leukste rubriek?
Ik denk dat de Anybody altijd zal blijven bestaan, deze rubriek is uniek en mag nooit verdwijnen. En ik geniet erg van de bijdragen van onze columnisten. We hebben onlangs model/youtuber Lize Korpershoek aan dit rijtje toegevoegd. Lize is stoer, slim, knap, intens grappig en geeft geheel in eigen stijl adviezen op haar youtube-kanaal en vanaf september ook in VIVA. Stiekem wil ik Lize zijn 😉
Floor Faber is ook nog steeds ongekend populair. Ik vind het ongelooflijk knap dat de toon en de stijl van Floor al jaren hetzelfde is, maar nog steeds heel veel vrouwen aanspreekt. Floor Faber is altijd dertig gebleven, zeggen wij, en we kunnen ons allemaal met haar identificeren.
En wat moet juist anders om te kunnen blijven voortbestaan?
Online is VIVA heel sterk, we waren een van de eerste tijdschriften die ook online actief werden. Een voorbeeld hiervan is het online forum van VIVA. Het fenomeen dat je anoniem je geheimen kunt delen met een grote groep vrouwen, die je ook nog eens van advies kunnen voorzien. De gekste dingen komen voorbij. Als je ‘ingegroeide teennagel’ Googelt staat het VIVA forum bovenaan in de zoekresultaten. Uiteraard heeft VIVA een aantal moderators in dienst die het een beetje in de gaten houden, maar over het algemeen laten we heel veel gaan. Het hoort bij deze tijd waarin een mening zo is geplaatst, vind ik. Echte fitties of rascistische dingen halen we er natuurlijk af. Maar het vrije woord is een groot goed.
In welke aspecten van je nieuwe functie had je echt veel zin?
Ik vind het heel leuk om plannen te verzinnen gericht op groei en ontwikkeling. Die ruimte krijg ik volop bij VIVA. We hebben in oktober een jubileum dat op diverse manieren wordt gevierd, en uiteraard is de VIVA 400 er weer aan het einde van dit jaar. Dat zijn hele spannende en leuke dingen waar veel werk aan zit, maar waar ik veel zin in heb.
Maak af: Een werkdag is voor mij perfect als….
Elke woensdag drinken we met de redactie een borrel wanneer het nummer naar de drukker is. Het is weer gelukt! Dat is een fijn moment.
En elke dag is sowieso perfect als Ria van de koffiebar mijn koffie klaarmaakt. 😉