Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in het communicatievak. Mensen die experimenten aandurven, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden. Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken.
Voorafgaand aan het CommunicatieCongres op 14 november a.s. interviewen wij deze vernieuwers. Deze keer is dat Corine van Impelen, hoofd Communicatie bij Naturalis. Met haar team bracht zij heel Nederland in de ban van T. rex. Gekenmerkt door storytelling, samenwerkingen, eenduidig beeldmerk, out-of-the box acties en boegbeeld Freek Vonk. T.rex werd tot leven gebracht. Fans gaven haar een naam; Trix. Met commerciële partners werd de doelgroep families bereikt. Het budget was namelijk beperkt en de ambitie groot. De AH dinospaarplaatjes-actie was een groot succes en creëerde een dinoklimaat. In alle landelijke media was aandacht voor Trix met een mediawaarde van meer dan € 3,5 miljoen. Na 8 weken hadden al 100.000 mensen de tentoonstelling bezocht.
In 2017 was Corine een van de finalisten voor de Logeion Communicatieman/vrouw van het jaar.
Lees hier de interviews met de andere ‘vernieuwers’
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
Communicatie is vaak een toverwoord, waar iedereen verstand van heeft en een mening over heeft. Wanneer een idee niet landt, ligt het aan de communicatie, dat kan, maar misschien was het gewoon niet zo’n goed idee? Of wanneer de verkopen of bezoekersaantallen achterblijven is er iets mis met de communicatie, dat kan, maar misschien is het product gewoon niet zo aantrekkelijk? En dan is communicatie ook nog niet iets van de communicatieafdeling alleen. Communiceren doe je met z’n allen in een organisatie. Van de manier waarop klanten te woord worden gestaan tot de e-mail die gestuurd wordt, van de website tot de uitstraling van het bedrijfspand en de reactie op een klacht.
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
Voor de communicatieprofessional anno nu is het van belang om van het begin af aan betrokken te zijn bij plan- en productontwikkeling. Betrek de doelgroep, start de dialoog van begin van aan. Zo raken doelgroepen involved en is de kans op slagen het grootst. De doelgroep kan zo het product of plan adopteren en als ambassadeur optreden. Ook kan het makkelijker bijgesteld worden onderweg. Wanneer je als organisatie pas in gesprek gaat met de doelgroep als er iets aan de hand is, ben je eigenlijk al te laat.
Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
Content is het allerbelangrijkste. Kennis, beeld en verhalen om te delen en over in gesprek te gaan. Liefst met een maatschappelijke waarde. Mensen en organisaties willen steeds meer betekenis geven. Wij als communicatieprofessionals moeten op zoek gaan naar de gemeenschappelijke waarden. Weten wat er speelt en wat mensen bezighoudt.
En dat wordt steeds lastiger om echt te doorgronden, omdat mensen zich steeds meer terug gaan trekken in hun eigen bubble. Kijk naar de social media. Daar waar veertigers alles delen op Facebook, zijn de jongeren en millenials al veel meer gericht op hun eigen groep via Whatsappgroepen en Snapchat.
En de manier waarop we de verhalen delen moet steeds meer tot de verbeelding spreken. Het gaat om de beleving. De ontwikkeling van Augmented en Virtual Reality spelen hierbij een belangrijke rol.
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?
De digitale ontwikkelingen optimaal benutten. Alle data aan elkaar knopen en service bieden aan de klant. Inspelen op diens behoeften en verhalen op een aantrekkelijke wijze delen die aansluiten bij de behoeften. Reuze interessant wat er allemaal al mogelijk is. Om toekomstbestendig te zijn wil ik hier graag in duiken.
Het thema is ‘de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer, wat doe jij anders dan je collega’s?
Combineren van ervaringen en mogelijkheden, zien waar de kansen liggen en lef hebben om hier iets mee te doen. Daar waar een ander misschien denkt ‘waar begin je aan’, begin ik het juist heel interessant te vinden.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
Overal: in de krant, online, op straat, in bladen, films, musea, optredens. Ik maak altijd overal foto’s van, om dingen die me opvallen of triggeren te onthouden. En niet te vergeten collega-vakgenoten. Samen sparren en ideeën uitwisselen. Dat geeft zoveel energie.
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
Inspiratie. Hoe creëer je een hause? Met weinig budget, capaciteit en een niet zo’n sexy product? Door de doelgroep via crowdfuding en storytelling bij het product te betrekken. Je team te optimaliseren en veel creativiteit uit de kast te halen en samenwerkingen op te zoeken. Een eerlijk kijkje achter de schermen.