Claudia Straatmans van Marie Claire/Beau Monde naar Nouveau

Leestijd: 2 minuten
Claudia-Straatmans

In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrièremove heeft gemaakt. Deze keer legden we de vragen voor aan Claudia Straatmans, die per 1 oktober 2016 van Marie Claire/Beau Monde naar Nouveau ging.

Waarom ben jij de perfecte match voor Nouveau?

‘Nouveau is de zevende glossy waar ik redactioneel leiding aan geef. Je kunt wel zeggen dat ik een echte glossytijger ben. Ik groei mee met mijn leeftijd & mijn doelgroep, daarom is Nouveau een schot in de roos. Een 40+ titel waar ik als 49-jarige veel, héél veel van mezelf en mijn vriendinnen in herken.’

Wat is het grote verschil met je vorige functie?

‘Bij Beau Monde/Marie Claire/Happy in Shape was ik hoofdredacteur van drie titels. Nouveau combineer ik met 2 dagen per week New Business, waar bijvoorbeeld CookLoveShare onder valt. In de basis ben ik nog steeds een contentcreator, maar in het werkleven van nu ben ik veel digitaler bezig en is contentdistributie ook een deel van mijn werkzaamheden. Kijk daarvoor trouwens ook de kunst af bij mijn dochter van 10. Zij moest mij eerst even voordoen hoe Instagram Stories werkt.’

Over welke kwaliteiten moet een goede hoofdredacteur beschikken?

‘Van al mijn oude hoofdredacteuren heb ik als een cafetariasysteem iets opgepikt. Van Rieja van Aart (Yes) dat je altijd bij jezelf moet blijven. Van John Lukken (Beau Monde) dat je relatienetwerk groot en sterk moet zijn. Van Karin Swerink (Glamour) dat je titel een merk is wat je 360 graden kunt uitbouwen. En van Harriet Calo, officieel nooit mijn hoofdredacteur geweest, maar wel mijn raadgever, dat je met opgeheven hoofd voortgaat. En daar voeg ik zelf nog een enorme hunkering naar nieuws bij.’

Wat was je eerste wapenfeit?

‘Een cover die staat voor wat nú speelt, zoals Audrey Hepburn op de decembercover vanwege haar tentoonstelling in Den Haag. En de digitale transformatie van Nouveau. Nieuwe site, eindelijk een Instagram, en een keur aan vloggers waar we mee gaan werken.’

Welk element van dit merk mag nooit veranderen?

‘Het respect voor de lezer. Mind you: volgend jaar is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking 50 jaar of ouder. Vijftigers grijpen de macht, zeg ik wel eens gekscherend, maar wat ik bedoel: deze groep is leuker & dynamischer dan ooit. Ageless is het devies. Hoe oud of je jong ook bent: Nouveau behandelt haar lezers/users altijd met respect.’

Wat zijn de belangrijkste doelen voor komende jaren?

‘Nouveau wordt de grootste 360 graden glossy guide voor de ageless vrouw.’

In welke aspecten van de functie had je veel zin?

‘Iets nieuws opzetten. Ben geen type op om op de winkel te passen.’

Waar kun je als Hoofdredacteur niet zonder?

‘Hoge hakken. En rode lipstick. ‘Change your state’ is het devies van mijn mental-goeroe Tony Robbins. Daarom, voordat ik de directiekamer binnenga, stift ik eerst mijn lippen eens lekker felrood. Maar alle gekheid op een stokje: zonder ’n vlijmscherpe mind red je het niet.’

Maak de zin af. Een perfecte werkdag is voor mij…

‘Een wonderschoon nummer naar de drukker, hoge bezoekersaantallen op Nouveau.nl, tevreden lezers op de Nouveau Style dag, kortom als ik 360 graden vol smaak, stijl, substantie beleef.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×