Het Ganzenveerinterview van [De Redactie] met Anouk Turkenburg, chef Persoonlijk van het Financieel Dagblad. Zij kreeg de ganzenveer van Miluska van ‘t Lam, hoofdredacteur van Residence.
Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?
‘Omdat wij een magazine maken dat dichtbij de FD-lezers staat. En dat doen we elke week en wel met de verzorgdheid en allure – en overigens vaak ook met de omvang – van een glossy maandblad. Zoals Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, ooit zei: ‘De krant en site van het FD zijn die bruine boterham met kaas voor doordeweeks; voedzaam en nuttig. FD Persoonlijk is het croissantje op zaterdagochtend.’
Wat is jouw inbreng aan het medium, waar sta jij voor?
‘Ik geloof erin dat elke productie in je blad uitnodigend moet zijn. En dat uitnodigen doe je door je lezers enerzijds te verleiden met mooi beeld, een leuke kop enzovoort en anderzijds door ze makkelijk door een productie te loodsen. Je neemt je lezers mee in een verhaal, ze mogen niet afhaken omdat ze iets niet begrijpen. Auteurs die een onderwerp beheersen of goed overzien, durven zaken eenvoudiger op te schrijven of zelfs weg te laten. De columns van macro-econoom Mathijs Bouman in het FD zijn daar het perfecte voorbeeld van. In duidelijke bewoordingen praat hij je bij over kwantitatieve verruiming of deflatie.’
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
‘Ik geloof niet dat een gasthoofdredacteur bij FD Persoonlijk past.’
Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?
‘Advocaat of rechter. Of gitarist.’
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
‘Van zoveel. Tŷler Brulée omdat hij over de hele wereld goed ingevoerde auteurs weet te vinden, Cecile Narinx omdat ze van die prachtig verzorgde bladen maakt, Jildou van der Bijl omdat ze een blad maakt dat je echt weet te raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je denkt dat je niks meer kunt leren, moet je snel wat anders gaan doen.’
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
‘Niks zo lekker leest, kijkt, bewaart, deelt en scheurt als een papieren blaadje.’
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
‘Wat mis je? En kom je een keer langs op de redactie?’
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
‘Dan zijn we hét merk dat staat voor onafhankelijke journalistiek over cultuur, mensen en lifestyle op hoog niveau. We zijn nog steeds een magazine, net als nu een niet te missen wekelijks blad met interviews en verhalen over prachtige kunst en lifestyle. Dan hebben we een radio-programma op BNR Nieuwsradio (maar dat is een beetje vals spelen want dat hebben we al heel binnenkort), plus lezersevents en ach, wie weet.’
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
‘Ik kan eigenlijk geen enkel tijdschrift meer ‘normaal’ lezen. Ik blader alle bladen snel door om te kijken wat ze hebben gedaan: hé leuk verzonnen, gek die advertentie hier, mooie foto, interessante rubriek. En hop klaar. Zonde eigenlijk.’
Aan welke vakgenoot wil je de ganzenveer doorgeven?
‘Aan Edine Russell, hoofdredacteur Elle Nederland, een leuke en enthousiaste bladenmaker, en ze heeft een flinke klus op zich genomen als hoofdredacteur van alle Elle-titels in Nederland. Haar baan werd vroeger door 3 hoofdredacteuren gedaan!’