Annemarie van Gaal

Leestijd: 2 minuten

Annemarie van Gaal, ex-hoofdredacteur van AM beantwoordt de vragen in onze interviewrubriek De Ganzenveer, waarin elke keer een andere hoofd- of eindredacteur aan het woord is over zijn/haar werk. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan haar doorgegeven door Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids van de Consumentenbond.

Waarom ben je vorig jaar gestopt met je magazine AM?

Op een gegeven moment heb je meer Twitter-volgers dan dat er exemplaren van het blad verkocht worden en dan realiseer je je dat de mediawereld verandert. Vasthouden aan het oude, tegen beter weten in, vond ik niet leuk meer.

Mis je het bladenmaken en zo ja, welk aspect?

Ja natuurlijk. Bladen zijn voor mij altijd ‘levende wezens’ geweest die groeien en iedere week of maand een andere vorm hebben. Het nadenken over invalshoeken en het zien veranderen, mis ik.

Je gelooft niet meer in general interest-bladen zei je eerder. Geloof je nog wel in print?

Ja, ik geloof wel in print. Print is toch iets anders dan digitaal. Als ik Het Financieele Dagblad digitaal lees, dan scan ik de koppen en een paar zinnen die in het oog springen en bekijk de foto’s. In tien minuten ben ik door de krant heen. Maar als ik Het Financieele Dagblad op dezelfde dag in print lees, dan blijf ik wel een uur lezen en voel ik me veel voldaner.

Welk tijdschrift kan jij van harte aanbevelen?

Mijn favoriete blad is ‘How to Spend It’ de weekendbijlage van de Financial Times: Wat een superblad is dat. In het weekend koop ik altijd wel zes of zeven kranten, maar als de How To Spend It erbij zit, lees ik die als eerste.

Als je geen ondernemer was, wat zou je dan willen zijn?

Ik zou wel iets wiskundigs willen zijn. Ik zou wel de hele dag met ingewikkelde statistische berekeningen bezig willen zijn voor luchtvaart of de medische wereld.

Van welke collega-auteur, columnist of blogger kun jij nog iets leren?

Ik vind Theodor Holman en Youp van het Hek geweldig, maar ik kan ook eindeloze bewondering hebben voor schrijvers van literaire thrillers.

Welke vraag zou je de meest trouwe lezer van jouw boeken willen stellen?

Wat mis je in de boeken?

Hoe ziet jouw mediabedrijf Van Gaal & Company er over vijf jaar uit?

Geen idee. Ik denk dat ik dan weer iets heel anders doe.

 Aan welke hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Ik wil mijn ganzeveer doorgeven aan Anne Marije de Vries Lentsch van Cosmopolitan. Ik heb zelf natuurlijk een aantal edities van Cosmopolitan gelanceerd (o.a. Rusland, Oekraine en Zweden) en de formule stroomt door mijn aderen. Anne Marije maakt een prachtige Cosmopolitan waarbij ze heel trouw aan de formule blijft, maar toch deze tijd weet te pakken. Heel knap.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×