Anke Brummerhop blikt terug op 20 jaar De Redactie: ‘We begonnen met ordners vol cv’s’

Leestijd: 4 minuten
Directeur Anke Brummerhop voor het kantoor in Monnickendam

Je cv versturen via de post, redacteuren recruiten via advertenties in de krant: Directeur Anke Brummerhop blikt terug op 20 jaar De Redactie. Samen met de toenmalige eigenaar en directeur Jaap Dik bouwde ze het recruitmentbureau op vanaf de grond. Spring mee terug in de tijd naar het jaar 2000.

 

Officieel bestond De Redactie alleen nog op papier toen Anke aan de slag ging voor toenmalig eigenaar en directeur Jaap Dik. Ze werkte eerst als assistent in de uitgeverij voor special interest bladen Automotive Publishing. Niet lang na haar komst deelt Jaap zijn idee om een uitzendbureau te starten voor journalisten. ‘Behalve een idee, een veelbelovende folder en een paar ordners met cv’s, was er eigenlijk niets’, beschrijft ze. Pionieren was het, want een uitzendbureau met een specifieke niche in redactie, dat bestond nog helemaal niet.

De Redactie in de steigers

De folder verstuurden ze naar verschillende uitgeverijen en mediaorganisaties. ‘Je had toen het Handboek Nederlandse Pers. Een dikke catalogus van 500 pagina’s met adressen en namen van mediabedrijven, tijdschriften, vakbladen en kranten.’ Een spannende tijd, herinnert Anke zich, want de vraag was of bedrijven überhaupt wel interesse hadden in de diensten van De Redactie.

Maar dan stromen de aanvragen toch binnen. ‘Onze eerste aanvraag kwam van Het Financieele Dagblad. De hoofdredacteur nam contact op omdat hij met spoed een corrector nodig had.’ Vanaf 2001 nam de vraag naar redacteuren dan echt gestaag toe. Eigenlijk alle grote uitgevers deden een beroep op de diensten van De Redactie: van Reed tot Kluwer, van TMG tot Sanoma. Ook omroepen en nieuwsdiensten klopten toen voor het eerst aan. Via customer media uitgevers als Media Partners (MPG.) en Hemels (Head Office) kwamen communicatieafdelingen van grote bedrijven en instellingen als klant in beeld.

Van print naar digitaal

Met de groeiende vraag van zoveel verschillende partijen groeide de noodzaak om De Redactie, die eigenlijk nog op de infrastructuur van de voormalig uitgeverij draaide, te professionaliseren. Het CRM wat eerst gebruikt werd voor het klantenbestand van de uitgeverij, bouwden ze om tot een database waarin ze de gegevens van redacteuren en nieuwe relaties bewaarden. ‘Toen we net begonnen, bladerden we letterlijk door mappen vol cv’s om kandidaten voor onze opdrachtgevers te selecteren. Dat is bijna niet meer voor te stellen vandaag de dag’, zegt Anke lachend.

Ze weet nog goed wanneer de transitie van printmedia naar online begon. In de loop van 2002 kreeg De Redactie voor het eerst aanvragen binnen voor een webmaster. Daarmee werd toen bedoeld: Een redacteur die iets afweet van websites en HTML. Crossmediale journalistiek is dan in opkomst. Schrijvers werden zowel voor print als voor online media ingezet. Online lag de nadruk dan nog vooral op teksten plaatsen. ‘Pas later werd schrijven voor het web een specialisme en werden heel andere skills van redacteuren verwacht,’ beschrijft Anke.

Iedereen kan online uitgever zijn

Door de opkomst van het world wide web zag Anke haar klantengroep verschuiven. ‘Eigenlijk werd nu iedereen uitgever. Iedereen kon online een uitgeefproduct maken en voor verspreiding zorgen. Dat was revolutionair,’ vertelt ze. Nieuwe klanten uit de publieke- en de profitsector klopten aan:  zakelijke dienstverleners,  zorginstellingen, belangenbehartigers, gemeentes en onderwijsinstellingen. ‘We werkten steeds meer samen met communicatieafdelingen in alle sectoren. Maar met uitgeverijen minder en minder.’

Ondanks dat online veel brengt, vindt Anke het jammer dat de traditionele media naar de achtergrond is verdwenen. ‘Vroeger zochten we voor een hoofdredacteur naar schrijvers met specifiek inhoudelijke kennis. Nu zoeken we vooral een generalist die weet hoe je de doelgroep bereikt en goede content schrijft die voldoet aan bepaalde voorwaarden en technische eisen. Dat maakt het werk heel anders.’

Trainingen in webredactie

In 2005 startte het bureau met het verzorgen van trainingen in redactie en communicatie. In eerste instantie was het bedoeld als kweekvijver om (potentiële) kandidaten op te leiden tot webredacteur, maar al snel vroegen ook opdrachtgevers naar trainingen in het schrijven van (korte) webteksten of het selecteren van beeld voor websites.

Na een paar jaar groeide de afdeling trainingen uit tot een volwaardig onderdeel van het bedrijf. Anke: ‘De Redactie Trainingen had een heel langzame aanloop. Uiteindelijk zijn onze open trainingen en incompanies een stevige pilaar van ons bedrijf geworden.’

De groeiende vraag naar contentcreatie

Naast recruitment en trainingen werd contentcreatie een belangrijke dienst van De Redactie. Vanaf 2010 groeide de vraag naar meer informatieve, inhoudelijke artikelen. In deze tijd zochten bedrijven naar een andere manier om de doelgroep te bereiken in plaats van de geijkte advertentieteksten. ‘Contentmarketing was het nieuwe toverwoord. Via De Redactie werd het mogelijk een redacteur in te huren voor een specifieke opdracht zoals het schrijven van een artikel, brochure of rapport. Hiermee bieden we (nog steeds) een mooie mix van diensten aan die op drie manieren opdrachtgevers en kandidaten aanspreken.’

Persoonlijke communicatie

Een succesvolle bemiddeling, blije deelnemers na een training: daar kan Anke echt van genieten. Het leukste aan haar werk vindt ze het menselijke element. ‘Natuurlijk gaat het erom dat we geld verdienen, dat we de beste kandidaat op de beste plek plaatsen, maar het beste betekent voor ons dat zowel de opdrachtgever als de kandidaat blij zijn.’ Wat is jouw kracht, waar kom je tot je recht en waar kunnen we jou het beste bemiddelen? Belangrijke vragen waar de recruiters mee aan de slag gaan.

‘De basisgedachte van Jaap was destijds: We gaan voor langetermijnrelaties. Dat is eigenlijk nog steeds zo. We hebben nog altijd mensen in ons netwerk  die we 15 jaar geleden voor het eerst bemiddeld hebben’, vertelt ze. Sommige kandidaten kwamen zelfs terug als opdrachtgever en sommige opdrachtgevers zijn ondertussen gewaardeerde trainers. ‘Dat je elkaar door de jaren heen niet uit het oog verliest en dat er een sterke wederzijdse gunfactor is. Dat geeft een enorm goed gevoel.’

Meeveren naar de toekomst

Een bedrijf dat 20 jaar bestaat, dat moet gevierd worden natuurlijk. Maar, nu we nog midden in de coronacrisis zitten, voelt het voor Anke niet goed om ‘van jetje te gaan’ zoals ze het zelf noemt. ‘Tegelijkertijd, als ik zie hoe we door deze crisis heen manoeuvreren, denk ik ja, het is ook wel weer onze kracht dat we er nog steeds zijn.’ Hoe ziet ze de toekomst? ‘Meebewegen, meeveren. Dat is wat we altijd gedaan hebben. De kracht van het bedrijf zijn de medewerkers. Zij zorgen ervoor dat we doorgaan, verbeteren, tijdig dingen signaleren en daar op inhaken.’ En het jubileumfeest? ‘Dat bewaren we voor ons 25 jarig lustrum.’

Meer lezen

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×