Anton van Elburg

Leestijd: 2 minuten
Anton van Elburg Intermediair

Anton van Elburg, samensteller van Intermediair Magazine, beantwoordt deze keer de vragen in onze interviewrubriek De Ganzenveer. Hij werd voorgedragen voor deze estafetterubriek door Arend van den Berg, directeur en hoofdredacteur van Z24.nl. 

Waarom mogen mensen jouw magazine niet missen?

‘Het digitale magazine van Intermediair is voor hoogopgeleiden die willen lezen over kansen op de arbeidsmarkt, carrière maken en overleven op de werkvloer. Elke week met interviews, achtergronden en columns.’

Wat was het best gelezen nummer?

‘Dat was een editie met een verhaal over landen waar ze staan te springen om Nederlanders met specifieke opleidingen. Verhalen over kansen op de arbeidsmarkt en geld verdienen doen het vaak goed.’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Pieter Zwart van Coolblue is een zeer populaire werkgever die jaarlijks 30.000 sollicitatiebrieven ontvangt. Coolblue groeit hard en dat heeft waarschijnlijk te maken met hun gevoel voor service en aandacht voor de klant. Op een simpele doos waarin ze spullen bezorgen staan bijvoorbeeld kleine grapjes en berichtjes die je toch even doen glimlachen. Het lijkt me voor onze lezers interessant om een werkgever met zo’n oog voor detail en gevoel voor marketing een editie te laten samenstellen over manieren waarop je jezelf kunt onderscheiden op de arbeidsmarkt.’

Als je geen samensteller was, wat zou je dan willen zijn?

‘Alles, behalve de uitbater van een Bed&Breakfast of een camping.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Ik heb bewondering voor Tyler Brulé omdat hij na Wallpaper met Monocle weer een bijzonder merk heeft ontwikkeld. In het begin was ik sceptisch over Monocle omdat de onderwerpkeuze me nogal random leek. Maar het blijkt een formule te zijn op het kruispunt van lifestyle, business en politiek die toch aanslaat. Hij heeft het magazine uitgebreid met een webshop, een online radiostation en nu ook met een café.’

Hebben printmedia hebben in de toekomst nog bestaansrecht denk jij?

‘Waarom niet. Internet dwingt tot nadenken over de toegevoegde waarde van print, en daardoor tot innovatie. Misschien dat er meer titels verdwijnen, maar de overblijvers zullen alleen maar beter worden.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Ik vind het interessant om te weten hoe lezers (trouw of juist ontrouw) met een digitale uitgave omgaan. Wat zien ze wel, wat zien ze niet. Waar klikken ze op. Hoe zijn ze te verleiden om door te lezen, etcetera. De keren dat ik zulke focusgroepen heb meegemaakt vond ik bijzonder leerzaam. Je weet het van tevoren, maar het is toch confronterend om te zien hoe snel mensen afgeleid zijn door mailtjes, tweets en andere notificaties en jouw mooie publicatie daarvoor in de steek laten.’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Zo ver kan ik niet vooruitkijken.’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

‘Mijn favoriete tijdschrift is Wired. Maar ik moet bekennen dat ik het toch wat minder vaak lees. Misschien omdat de spanning van het nieuwe dat de online wereld te bieden had minder is geworden, en daardoor ook de aantrekkingskracht van de vaandeldrager van deze wereld.’

Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?

‘Aan Remy Ludo Gieling, de hoofdredacteur van Sprout. Dat vind ik een aangenaam magazine.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×