Steffie Hoeijmakers (30) is sinds 2011 eigenaar van mi68 Waardecreatie & leiderschap. Als marketingstrateeg adviseert zij uiteenlopende organisaties bij complexe marketing- en communicatievraagstukken. In 2014 is zij verkozen tot Young Professional of the Year Venlo. In 2015 was zij dankzij de succesvolle case VenloStormt (hindernissen stormloop) een van de 3 finalisten voor het CommunicatieTalent van het jaar.
Wat doe je precies?
Ik probeer constant de link te leggen tussen de praktijk en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van strategie, en help organisaties bij het vaststellen van een heldere positionering en een onderscheidende merkambitie. Vervolgens maak ik de vertaling naar een marketing- of communicatieplan en rol dit uit in de organisatie.
Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?
Communicatie is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Ik kom uit een ondernemersgezin en heb ervaren hoe belangrijk goede communicatie binnen een bedrijf, maar zeker ook daarbuiten is. Medewerkers meenemen in je verhaal, maar ook het verhaal richting je klanten goed op orde hebben. Het is een vak waar je niet omheen kunt. Communicatiemensen krijgen een steeds centralere rol. Zeker in het MKB kan ik daardoor van meerwaarde zijn en echt iets blijvends toevoegen.
Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?
Na mijn studie Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (tegenwoordig Communicatie- en Informatiewetenschappen) ben ik gestart met dit bureau. Ik adviseerde MKB ondernemers of directies hoe de communicatie verbeterd kon worden in hun organisatie. Dat begon met een missie en visie die vervolgens werd vertaald naar een onderscheidende strategie om duurzaam beter te presteren. Uiteindelijk vertaalde ik dit naar uitingen en communicatiemiddelen.
Gaandeweg ben ik me vanuit het communicatievak gaan door ontwikkelen richting marketing. Mijn klanten hebben namelijk behoefte aan een onderscheidende strategie, branding én executie ervan. Waarde creëren voor hun klanten, maar ook leiderschap ontwikkelen in de organisatie. Alleen als mensen écht betrokken zijn kan een organisatie duurzaam beter presteren. In dit proces gaan marketing en communicatie hand-in-hand.
Om op de hoogte te kunnen blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van strategie volg ik momenteel de Executive MBA van Tias (de business school van Tilburg University).
Waar ben je op dit moment mee bezig?
Onder andere met de ontwikkeling van een nieuwe positionering voor een accoutantskantoor, ik begeleid een verandertraject in een organisatie van 250 medewerkers en ik ben bezig met de uitrol van een communicatieplan voor een organisatie die jonge vrouwen als speciale doelgroep heeft. Inherent aan mijn werk is dat ik veel verschillende projecten naast elkaar heb lopen, dat maakt het vak zo dynamisch.
In mijn vrije uurtjes ben ik voorzitter van de Stichting Topvrouwen Limburg. Vrouwenemancipatie ligt mij na aan het hart. Er is veel vrouwelijk potentieel, maar dat wordt niet volledig benut op de arbeidsmarkt. Ik vind het belangrijk om vrouwelijk talent in organisaties te stimuleren en het bewustzijn bij iedereen te vergroten om dit talent ook daadwerkelijk te benutten. Met de stichting vraag ik aandacht voor de waardevolle toevoegingen van vrouwen in topfuncties en zet ik inspirerende topvrouwen in de schijnwerpers.
Wat zijn jouw uitdagingen?
Het is belangrijk om de synergie tussen marketing en communicatie te waarborgen. Mezelf blijven ontwikkelen om toegevoegde waarde te kunnen leveren bij de klant en om mijn bedrijf verder uit te kunnen bouwen.
Op welke prestatie ben je trots?
Er zijn een aantal klantcases met mooie resultaten waar ik super trots op ben, daar heb ik ook awards voor gewonnen. Maar waar ik het meest trots op ben is dat het me is gelukt om na mijn studie een bedrijf te starten en op te bouwen. Al 7 jaar werk ik voor eigen rekening en risico. Dat brengt af en toe zorgen met zich mee, maar het geeft me vooral veel vrijheid en flexibiliteit. Zodat ik naast mijn werk veel tijd heb voor mijn gezin, vrienden en familie.
Ik sta ergens voor en kan me breder maatschappelijk inzetten als ondernemer. De oprichting van de verkiezing voor de beste Topvrouw van Limburg vond en vind ik heel belangrijk. Topvrouwen een podium geven en aandacht vragen voor emancipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Inspiratie zit voor mij in mensen om me heen. Gesprekken met collega’s, andere ondernemers, topvrouwen of een college volgen bij TIAS. Daardoor krijg je altijd weer nieuwe ideeën en inzichten.
Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?
Strategie, samen met een ondernemer of directie de koers bepalen. Maar het één kan niet zonder het ander. Een goede executie is cruciaal voor het slagen van de strategie. Ik wil daar zelf ook bij betrokken blijven, zodat je leert uit de praktijk. Dat kun je vervolgens weer meenemen in de strategiebepaling. Het is een wisselwerking van beide.
Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?
Als ik een klant verder heb kunnen helpen en hij of zij tevreden is. Als ik heb kunnen sparren met andere mensen. Ik zit niet graag de hele dag alleen maar op kantoor; dat komt gelukkig ook niet vaak voor.
Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?
De ouderwetse afdeling zal steeds meer verdwijnen. Communicatie is belangrijk door alle lagen van een organisatie heen. Het zal een soort netwerk worden van specialisten die ingevlogen worden wanneer dat nodig is.
Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?
Communicatie is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen om medewerkers te stimuleren en mee te nemen in een bepaalde richting, maar vooral ook naar de klant. Je verhaal en product moeten kloppen, want de klant wordt steeds mondiger en machtiger.
Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?
Dat het alleen maar middelengedreven is. De nadruk ligt vooral op uitvoering, terwijl een goede strategie cruciaal is.