Rudolph Strickwold finalist Communicatieman 2018

Leestijd: 4 minuten
Rudolph Strickwold Communicatieman

De jury van Logeion heeft drie finalisten geselecteerd voor de Verkiezing van de Communicatieman/vrouw van het Jaar: Augusta Noya (Spaarne Gasthuis), Rudolph Strickwold (Hulphond Nederland) en Frank Tebbe (Het Nederlandse Rode Kruis). Zij gaan op 21 juni 2018 tijdens C-DAY18 met elkaar de strijd aan om de prijs in de wacht te slepen.

Rudolph Strickwold, directeur Marketing & Commercie van Hulphond Nederland, is trots op zijn finaleplek en ziet deze finaleplek als bekroning van het krachtige communicatiebeleid van Hulphond Nederland.

Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden?

De juryvoorzitter typeerde mij als creatief, energiek en  passievol. Dit is ook wat ik vaker hoor van mensen die mij goed kennen en waarin ik mij herken. Voor Hulphond Nederland heb ik een structuur gebouwd waarmee wij heel gericht bepalen wie onze stakeholders zijn en hoe met hen te communiceren. Dit heeft de stichting weer in zwarte cijfers doen schrijven en er voor gezorgd dat wij nu jaarlijks 1.000 mensen helpen met de inzet van onze hulphonden, terwijl dit er bij mijn aantreden zo’n 45 per jaar waren.  Dit is het mooiste cadeau dat ik de organisatie, waar ik mij dagelijks met zoveel plezier voor inzet, kan wensen.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Wij werken momenteel aan een jaarlijks terugkerend groot sportevenement. Een evenement dat –  in de door ons bedachte vorm – nog niet bestaat in Nederland. Wij betrekken onze zakelijke partners in de organisatie en zullen heel Nederland oproepen om deel te nemen. Van jong tot oud, van gezond tot gehandicapt en van twee- tot viervoeter. Met dit evenement hopen wij extra inkomsten te kunnen werven voor de opleiding van onze hulphonden en nog meer mensen met een zorgvraag te helpen. Samen met onze partners en mijn team verwacht ik hier veel van. Wij kunnen niet wachten om hierover op zeer korte termijn te communiceren.

Welke rol speelt de afdeling communicatie binnen jullie organisatie?

Een hele centrale rol!
Communicatie is de kern van ALLES  wat wij doen. Alles begint met communicatie.
De afgelopen 30 jaar heb ik mij vaak verbaasd over de afstand van de meeste communicatieprofessionals tot de directiekamer. Toen ik bij Hulphond Nederland kwam, stond ik erop dat communicatie onder mijn verantwoordelijkheid als directielid zou vallen. Alleen al omdat voor goede doelen hun reputatie een zeer voornaam bezit is. Ik ben dagelijks in contact met mijn communicatieteam, betrek ze vroegtijdig in de besluitvorming en laat ze direct meedenken over het communicatietraject dat daarbij nodig is.

Wat zijn jouw persoonlijke uitdagingen?

In mijn manier van denken leg ik de lat nog wel eens heel erg hoog en dat doe ik ook voor de mensen met wie ik werk. En zonder dat ik deze lat wil verlagen, moet ik mij er heel bewust van zijn dat ik de mensen om mij heen meeneem in het gedachtepatroon dat tot uitvoering van een plan of tot een succes moet leiden. Daarbij heb ik bij Hulphond Nederland de concrete uitdaging om jaarlijks ruim zes miljoen euro aan inkomsten met fondsenwerving uit de markt te halen. Dit geld geven we ieder jaar volledig uit om mensen met een fysieke of geestelijke zorgvraag een betere kwaliteit van  leven  te geven met onze hulphonden. De kosten die hiermee gepaard gaan, lopen altijd door. Dit vraagt dus om een  krachtig communicatiebeleid met een flinke dosis creativiteit. Om zoveel geld ieder jaar opnieuw uit de markt te halen is en blijft de grootste uitdaging.

Op welke prestatie ben je trots?

Dat binnen een jaar na mijn aantreden een faillissement werd afgewend door de inzet van een krachtig communicatiebeleid. Van crisiscommunicatie en verandercommunicatie tot fondsenwerving, alles kwam voorbij. Ik ben nog nimmer zo op mijn communicatiekunde getoetst als in dat eerste jaar bij Hulphond Nederland. Het begon allemaal als een avontuur waarbij ik besloot om Hulphond Nederland belangeloos een jaar van mijn leven te geven. Inmiddels staat er een stabiele en financieel gezonde organisatie waarmee wij het afgelopen jaar meer mensen als ooit tevoren hebben kunnen helpen met onze bijzondere hulphonden.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik haal mijn inspiratie van mensen die anders durven te zijn. Van mensen die komen brengen in plaats van halen. En van mensen die houden van wat ze doen! Volg je passie en maak het leuk voor jezelf!

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Mijn werkdag is geslaagd als ik tenminste één ding heel goed heb gedaan. Dit kan betekenen dat ik een collega verder heb geholpen in zijn of haar ontwikkeling. Of dat ik op onze stichting iemand zijn of haar hulphond in ontvangst zie nemen. Dit zijn mensen die vaak jaren van ellende achter zich hebben liggen. Eindelijk krijgen zij een nieuw perspectief, een nieuw leven waar wij bij Hulphond Nederland met onze vrijwilligers, collega’s en sponsors voor hebben gezorgd.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Communicatieteams voelen zich niet alleen eigenaar van reputatie en branding maar nemen nog meer een leidende rol in de groei en ontwikkeling van hun organisatie.  Dit is een situatie die vandaag al bestaat bij Hulphond Nederland. Daarnaast spreek ik de wens uit dat meer mensen op directieniveau echt goed zullen begrijpen hoe belangrijk communicatie in hun organisatie is. Wees in contact met en maak gebruik van je communicatieprofessionals. En ik hoop dat meer organisaties inzien hoe een goed doel, zoals Hulphond Nederland, je communicatiekracht vergroot en een bindmiddel kan zijn voor de betrokkenheid van medewerkers, klanten en andere stakeholders. Naar de toekomst hoop ik dat er een tijd komt dat organisaties niet als eerste hun mensen in communicatieteams  ontslaan in tijden van economische crisis. Juist omdat een krachtig communicatiebeleid je uit de crisis kan helpen.

Wat is het eerste dat je gaat doen als je de prijs voor Communicatieman-/vrouw wint?

Ik  ga op het podium een gat in de lucht springen. Daarna omhels ik vast mijn aanwezige collega’s en bel ik mijn partner, mijn team en collega-directeur met wie ik maatjes ben door dik en dun. En uiteraard… ik ga er direct over communiceren!
Eenmaal thuis schenk ik een goed glas whisky in.

Lees hier de interviews met de andere 2 genomineerden; Augusta Noya en Frank Tebbe.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×