Bram Segijn gebruikt humor en reflectie om teams te versterken

Leestijd: 4 minuten
Bram Segijn

Communicatie anno nu vraagt om een 360 graden blik. Welke rol pak jij in een wereld waarin communicatie van iedereen lijkt te zijn en veranderingen elkaar in rap tempo op volgen? Een uitdaging die vraagt om wendbaarheid, snelheid, lerend vermogen en een verruiming van ons werkgebied. Tijdens het CommunicatieCongres op 14 november hoor je verhalen van diverse communicatieprofessionals die al op hun kop hebben gestaan. Inspirerende verhalen over de verandering in het communicatievak.

Maak kennis met de vernieuwers

Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in communicatie. Mensen die het experiment aan durven gaan, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden. Ze werken vaak bij succesvolle bedrijven met een relatief korte historie, zoals Mark Jansen van Google. Organisaties waar de bedrijfscultuur as we speak wordt uitgevonden. Waar elk issue weer volslagen nieuw is. En de oplossingen ook. Of ze werken bij organisaties waar er ruimte is om anders te denken, bijvoorbeeld Mark Blok die hard werkt om ook de menselijke kant te laten zien van IKEA. Omdat het management begrijpt dat controle iets van vroeger is. Dat vaste patronen contraproductief zijn. Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken zoals Pascalle Rademaekers die gamification inzette binnen het veranderproces van VodafoneZiggo. En soms omdat het moet.

Voorafgaand aan het CommunicatieCongres interviewen wij deze vernieuwers. Deze keer is dat Bram Segijn, het gezicht en oprichter van Segijn Faciliteren en Organisatieadvies, kortweg Segijn F&O. Jaren ervaring als leidinggevende en facilitator binnen RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en de positieve reacties op zijn stijl als facilitator hebben het vuurtje verder aangewakkerd om zijn eigen bedrijf op te richten. Daarnaast is Bram Segijn afdelingshoofd bij Rijkswaterstaat.

Lees hier de andere interviews

Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?

De grootste misvatting is dat in de organisatie gedacht wordt dat iedereen het zelf wel kan, we hebben geen communicatieondersteuning nodig. Terwijl je als communicatiedeskundige waardevol kunt zijn op de inhoudelijke opgaven in de organisatie.

Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?

In de organisatie is druk om alles zelf te kunnen en moeten doen. Ondersteuning richting managers en adviseurs wordt steeds meer afgebouwd. Ik ervaar dat zelf ook bij Rijkswaterstaat. In die context heb je als communicatieprofessional de opdracht om je toegevoegde waarde te laten zien en je te blijven bewijzen. Er zijn daarvoor nu volop kansen, omdat het aanbod aan media waarlangs je kunt communiceren zo groot is. Een inhoudelijk adviseur of manager kan dat niet meer overzien. De communicatieprofessional kan met expertise en inspiratie ervoor zorgen dat de boodschap van de organisatie echt gelanceerd wordt. Als communicatieprofessional heb je dan de taak om daarvoor een goede strategie te bedenken, goed te presenteren en ook te laten zien met goede data in welke mate het doel is bereikt.

Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?

Als ik kijk naar ontwikkelingen binnen organisaties dan denk ik dat communicatie-afdelingen steeds meer op afstand van de operatie komen te staan. Een enkele communicatieprofessional kent nog de normen en missie van de organisatie, opdrachten worden steeds meer projectmatig en gesourced met inleen. Dat kan inleen van buiten de organisatie zijn of vanuit een gecentraliseerde communicatieafdeling. Ik zie het zelf als een goede ontwikkeling, omdat het prikkelend en uitdagend werkt in de performance van de communicatieprofessionals. Zij krijgen hiervoor steeds wisselende opdrachten, thema’s en opdrachtgevers terug. Het vraagt van hen inleving en grote snelheid van performance. Ik zie dat als een omgeving voor de communicatieprofessional, die enorm stimulerend is voor zijn/haar ontwikkeling en zijn mobiliteit vergroot. Daar zal die ook gebruik van maken. De wisselingen van collega’s zullen dus ook steeds groter worden. Interessant vind ik hierin persoonlijk wat dit vervolgens vraagt van  de vaardigheden van teams. Nou, als non-professional mijn langste antwoord hahaha.

Wat zijn voor jou persoonlijk de grootste professionele uitdagingen?

Leuke vraag! Via mijn bedrijf en mijn leidinggevende functie bij Rijkswaterstaat ben ik voortdurend bezig met kijken naar teams en de invloeden binnen en buiten het team. Ik vind het erg leuk om de teamdynamiek en het gedrag van mensen daarin steeds beter te zien en te doorgronden. Ik kies daarin graag een rol als teamcoach. De uitdaging wordt voor mij om op afstand te blijven en met de juiste interventies het team te stimuleren naar een betere performance.

Het thema is ‘de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer?

Ik zoek in issues met humor en reflectie prikkelende stellingen op. Niet meelopen en afwachten, maar confronteren door een spiegel voor te houden. Mijn volgende stap is het formuleren met elkaar van een ambitieus doel waarin van iedereen wat in zit. Omzetten van een probleem nu naar een uitdaging en doelstelling voor morgen, daarin neem ik meer de leiding en initiatief dan anderen. De truc is dat ik het heel procesmatig aanpak, ik weet de oplossing ook nog niet. Maar anderen blijven vaak hangen in de inhoudelijke analyse. Door die procesrol te pakken help ik het team vooruit en dat wordt gewaardeerd. Daarnaast heb ik als brainstormdeskundige – dit klinkt als een KNMI-weerman trouwens hahaha – een toolkit paraat om het team uit hun vaste patronen van denken te halen.

Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?

Ik merk dat ik mijn meeste inspiratie haal uit het werken met teams en te zien dat mijn interactie met hen zorgt voor een goede flow in denken en doen. Als het dan ook nog in een organisatie is met maatschappelijke betekenis, waar je in je eigen leefomgeving iets van kan merken, word ik helemaal blij. Ik mag op dit moment een team bij HVO Querido begeleiden naar een nieuwe I-strategie, waarmee ze hun dienstverlening naar cliënten kunnen versterken. Daar word ik heel blij van.

Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?

Ik verzorg een breakout-sessie van 3 kwartier. Ik zal in hoog tempo de groep meenemen naar de kenmerken van een team met grote vernieuwingskracht. Wat moet daar zijn wil een team grote vernieuwingskracht hebben? Ik combineer het met de fases die je in teamontwikkeling kunt onderscheiden. Met elkaar brengen we voor elke fase vervolgens in beeld: wat zie je in het gedrag van het team dat vernieuwing stimuleert en tegenhoudt? En wat kun je dan doen om de vernieuwingskracht te vergroten? Nou, over uitdagingen gesproken …. dit alles in 3 kwartier. 🙂

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×