Communicatie met de patiënt maakt het verschil voor Augusta Noya

Leestijd: 4 minuten
Augusta Noya

Augusta Noya is hoofd Marketing en Communicatie bij het Spaarne Gasthuis. Zij is samen met Rudolph Strickwold en Frank Tebbe finalist van de Verkiezing Communicatieman/vrouw 2018.

Waarom ben juist jij een van de drie genomineerden denk je?

Ik denk dat dit vooral komt doordat wij vernieuwend bezig zijn. Als ziekenhuis en als afdeling Marketing en Communicatie. Wij doen het als ziekenhuis op dit moment net wat anders dan anderen. De belangrijkste focus is op de klant gericht. Dus doen we niets op basis van aannames en overtuigingen en stellen we ons voortdurend de vraag: hoe ervaart de patiënt het, wat wil de patiënt? We willen hierin als ziekenhuis echt het verschil maken. Mensgerichte zorg staat bij ons voorop. Dat doe ik met een heel team en met andere collega’s uit de organisatie. Samen kun je meer, is daarbij het adagium.

Als afdeling hebben wij in de afgelopen twee jaar ook een bijzondere  positie verworven. Wij worden vooraf betrokken bij alle grote organisatievraagstukken en dan zie je dat communicatie een andere rol krijgt, nog meer die van advies en coaching. Mijn persoonlijke doelstelling is organisaties en mensen sterker maken en die ruimte krijg ik volop binnen het Spaarne Gasthuis.

Waarmee ben je op dit moment bezig?

Met diverse activiteiten en onderwerpen. Een kleine greep: een bijdrage aan de nieuwe zorgstrategie om het straks goed te kunnen vertalen naar de juiste focuspunten voor ons marketing en communicatiebeleid. Online willen we ook het verschil gaan maken en echt inspelen op de behoeften van de klant. En we zijn weer bezig met een mooi event voor ons oncologiecentrum. In ieder geval de organisatie goed voor het voetlicht brengen op basis van het belang van de mensen uit onze regio en onze speerpunten.

Welke rol speelt de afdeling communicatie binnen jullie organisatie?

Een hele belangrijke. Intern wordt erkend dat goede communicatie essentieel is voor de organisatie. We denken mee vanaf het begin van projecten en zitten in het hart van beleid. Zo kan het voorkomen dat er een zichtbaarheidsvraag ligt bij een afdeling en dat dit bij communicatie wordt neergelegd. Dan gaan we luisteren en vragen en zien we vaak dat er hele andere zaken spelen. Hierdoor zijn we veel meer coachend bezig en zijn we inmiddels gestart met strategische communicatie sessies. Vaak zie je dat dit klussen zijn voor externe bureaus. Inmiddels begeleiden wij deze sessies zelf tot aan de uitvoering. Dat maakt het vooral voor de senioren een interessante werkomgeving.

Wat zijn jouw persoonlijke uitdagingen?

Hoe blijven we continu onszelf verbeteren en hoe kan ik mensen intrinsiek laten groeien? Hoe motiveer ik mijn teamleden optimaal en hoe kan ik het Spaarne Gasthuis strategisch goed voorzien van adviezen op de meest belangrijke dossiers. Mensen en organisaties in hun kracht zetten en laten groeien is dan ook altijd mijn missie geweest.

Op welke prestatie ben je trots?

Ik ben enorm trots op mijn team. Zonder hen is dit niet mogelijk. De grote events, onze patiëntencommunicatie en onze bijdrage aan grote projecten. Ik kan niet één project noemen, het zijn er velen.  Het lukt ons met elkaar geweldige prestaties neer te zetten. Wat ik vaak terug hoor is dat het team ontzettend goed gedijt onder de grote vrijheid en verantwoordelijkheid die ik hen geef. Ik krijg teruggekoppeld dat dit maakt wat het is. Door de ruimte zien mensen vaak werk niet meer als werk, maar een uitvloeisel van wat ze leuk vinden om te doen. Dat zie je iedere dag weer aan alle vrolijkheid en energie. En als er iets is dan reageert iedereen als familie en staan we voor elkaar klaar. Dat er zo’n groot vertrouwen is onderling, is voor mij het hoogst haalbare.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik haal mijn inspiratie uit de mensen om mij heen, thuis en op het werk. Zij geven mij energie en nieuwe inzichten. Daarnaast praat ik altijd met verschillende mensen, binnen verschillende vakgebieden en ook ons vakgebied. Dat levert heel veel inspiratie op.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Wanneer we veel met elkaar gelachen hebben en iedereen blij is met wat we doen. Ik kan mij geen werkdag herinneren die niet geslaagd was.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Wij zien onszelf als een ondersteunende en adviserende afdeling voor de rest van de organisatie. Dat betekent dat wij altijd de intentie hebben om afdelingen en projecten naar een hoger level te brengen vanuit de kern. Door intensief mee te denken, vragen te stellen en te luisteren zie je dat er een verschuiving plaatsvindt van uitvoerend naar coachend en adviserend. Vroeger wilde men een poster en werd deze gemaakt door de mensen van de afdeling communicatie. Nu nemen wij uitgebreid de tijd om de vraag achter de vraag te vinden. Hierdoor zie je dat de vraag vaak vanuit hele andere intenties komen en vaak helemaal niet communicatie gerelateerd zijn. Als dit zo is zoeken we in gezamenlijkheid naar waar de knelpunten zitten en adviseren wij in oplossingen. Zo zie je dat wij meer organisatieadviseurs zijn en zo inmiddels ook worden gezien. Is er een project in aantocht dan hoor je dat mensen nu als eerste roepen dat Marketing en Communicatie moet aanschuiven.

Dit zie je ook terug extern. Wij adviseren de raad van bestuur in de manier waarop wij het beste kunnen communiceren en profileren in de regio. Dat betekent dat wij ook over de toekomst nadenken van de zorg en het ziekenhuis aanbevelen om te investeren in innovatieve projecten. Daarbij staat altijd het maatschappelijke belang voorop. Voor ons geldt dat wij helpen om die intentie te waarborgen.

Wat is het eerste dat je gaat doen als je wint?

Met mijn team proosten! Zonder hen is dit niet mogelijk. Wij vormen samen het succes.

Lees hier de interviews met de andere 2 genomineerden; Rudolph Strickwold en Frank Tebbe.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×