Op 9 december 2015 werden de Mercurs uitgereikt, oftewel de ‘Oscars van de tijdschriften’. Sanne Groot Koerkamp (33) werd Hoofdredacteur van het Jaar. ‘Het was een fantastische dag, maar ook surrealistisch’, aldus de bekroonde hoofdredacteur van Glamour. ‘Ik wist dat mijn redactie me had genomineerd en dat feit op zich vond ik al een groot compliment. Dat ik nog won ook, was fantastisch!’
Grootste fashionmagazine van Nederland
Volgens het juryrapport is de onderscheiding toegekend aan Sanne omdat het haar in relatief korte tijd is gelukt om Glamour nieuw leven in te blazen, de redactie volop vertrouwen te geven, nieuwe verdienmodellen te lanceren en het merk weer top of mind te maken.
Sanne: ‘Ik begon in september 2014 aan deze functie met een duidelijk doel: iedereen moet trots zijn op Glamour. Glamour is in het buitenland het allergrootste maandblad. En in Nederland staat het na de Linda. en de Happinez ook in de top. Maar dat straalde het blad niet uit. Ik vind dat we moeten benadrukken waar we goed en onderscheidend in zijn. Daarom heb ik als eerste wapenfeit voortaan op de cover laten zetten dat Glamour het grootste fashionmagazine van Nederland is.’
Eigen content creëren is cruciaal
In de anderhalf jaar dat ze hoofdredacteur is van het blad heeft Sanne de nodige vernieuwingen doorgevoerd. Maar vooral op het gebied van online en events zijn er grote stappen gemaakt. ‘Een van mijn eerste acties was glamour.nl een impuls geven. Toen ik begon, zaten we op 185.000 unieke online bezoekers. Dat zijn er nu 1,5 miljoen. Je moet je online actief bewegen als magazine, anders heb je geen bestaansrecht. Ik geloof in een gezonde balans tussen print en online, events en community building. Crossmediaal, vanuit alle afdelingen. Dat werkt prima als iedereen automatisch digitale componenten in zijn werk integreert. Zo houdt de beeldredacteur zich ook bezig met Glamour op Instagram, en is de chef van de tekstredactie verantwoordelijk voor Blendle en toekomstige e-books. De beautyafdeling produceert naast de modereportages ook videoseries die we online plaatsen. Hierin zie je interviews met ontwerpers, bloggers en modellen, krijg je beauty- en stylingtips van mensen uit het vak, en kun je kijken naar internationale shows en presentaties van modecollecties. We willen het allergrootste platform op het gebied van beauty, fashion en lifestyle zijn in Nederland. Eigen content creëren is daarbij cruciaal.’
Glamour Concept Store
Sanne stond aan de basis van de lancering van de Glamour Concept Store, dé webshop van het tijdschrift. Hier kunnen inspirerende producten direct worden gekocht van jonge ontwerpers. Ook zijn limited editions van grote merken verkrijgbaar en krijgen startups de unieke kans om hun merk onder de aandacht te brengen van een groot publiek. In de online vintage fashion boutique kun je tegen een leuk prijsje de mooiste fashionitems aanschaffen, gedragen door stylisten, fashion bloggers, bekende Nederlanders, en afkomstig uit grote modeproducties. Sanne: ‘Op 28 februari hielden we ons eerste, uitverkochte, live event van de Glamour Concept Store, met veel vintage mode stands, beautyworkshops en een fashion runway show.’
Duizenden bezoekers
Twee keer per jaar organiseert Glamour de National Glamour Day & Night, het grootste shopping event van Nederland, waar 200.000 meisjes met een Glamour in de hand gaan shoppen bij winkeliers die deze dag een speciale korting aanbieden. Duizenden bezoekers komen ook af op de Glamour Health Challenge. De laatste keer was op 6 juni in Amsterdam met de Instagram-fitness-celeb Kayla Itsines, die meer dan 2,4 miljoen volgers heeft op Instagram en 1,4 miljoen op Facebook.
Tijdens dit event konden yogasessies worden gevolgd, en er was een runway show met de nieuwste sportkleding, gedragen door bekende Nederlandse fitbloggers. Eind van het jaar organiseert het magazine een carrière-evenement voor vrouwen, de Women of the Year Awards. Sanne: ‘Er gebeurt veel, en dat betekent dat je als hoofdredacteur goed moet kunnen delegeren en loslaten. En op andere mensen vertrouwen. Dat gaat heel goed, ik lig nooit wakker!’
Meegroeien om te kunnen blijven bestaan
Ondanks alle veranderingen die ze vrijwel direct doorvoerde, ook in de personele bezetting, kreeg Sanne geen scheve gezichten. ‘Ik heb het blad gerestyled, en de focus ging heel snel van print naar events en digital. Daar hoorden lastige beslissingen bij, maar wel met een duidelijk doel. Mensen verhuisden naar een andere plek, afdelingen werden gereorganiseerd en er kwamen nieuwe talenten bij. Als we willen blijven bestaan in dit online tijdperk, zullen we moeten meegroeien. Verdiepen waar we sterk in zijn en vernieuwen waar het beter kan. Dat begrijpt iedereen bij Glamour, we willen allemaal hetzelfde.’
Sanne got what it takes om een succesvolle hoofdredacteur te zijn, zoveel is duidelijk. Ze is stressbestendig, creatief, kan goed multitasken en is niet bang om moeilijke beslissingen te nemen. ‘Ik was wel van plan om een bepaalde afstand te houden naar het team. Zeker omdat ik ging reorganiseren en restylen. Maar ik kan me niet anders voordoen dan ik ben. Dat werkt niet voor mij. Daardoor wordt er ook vrij weinig bij het koffieapparaat geroddeld, denk ik, behalve dan over the usual zoals dates en diëten. Maar bovenal heb ik veel plezier in mijn werk, ik heb het leukste vak ter wereld!’
Dit artikel is afkomstig uit het e-zine van [De Redactie]. Lees deze editie, en andere edities van dit e-zine, hier terug.