Mauritshuis ontwikkelt storytellingwebsite

Leestijd: 2 minuten
Sandra Verdel Mauritshuis

Sandra Verdel is sinds 2013 verantwoordelijk voor de online communicatie van het Mauritshuis in Den Haag. Na een interdisciplinaire Master Geschiedenis, Kunstgeschiedenis en Literatuurwetenschappen aan de UvA werkte Sandra eerder op de afdeling Internet en Innovatie van de NCRV. Op 15 juni is ze een van de sprekers op de masterclass Storytelling.

Een museum is een schat aan verhalen. Hoe ontstond het idee om een storytellingwebsite te ontwikkelen? En wat was in eerste instantie het uitgangspunt?

‘Het Mauritshuis is een prachtig museum, gelegen in het hart van Den Haag. De collectie bevat topstukken als Vermeers Meisje met de parel, De Anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter. Tegelijk zijn we een relatief klein museum. In ongeveer twee uur heb je het hele museum gezien. Qua bezoekersaantallen komen we daardoor dicht bij onze maximum capaciteit. Dat betekent niet dat we achterover zitten.

Storytellingwebsite Het puttertje in vogelvlucht

‘Het Mauritshuis heeft fans van over de hele wereld. Online blijven we graag met hen in contact. Dat gaat verder dan alleen onze social media kanalen. We willen het gevoel van het Mauritshuis delen met bezoekers over de hele wereld. Recent lanceerde het Mauritshuis de storytellingwebsite Het puttertje in vogelvlucht en de app Second Canvas Mauritshuis. Beide projecten richten zich – ieder op hun eigen manier – op het delen van de verhalen van onze collectie met bezoekers over de hele wereld.’

Is er uiteindelijk veel veranderd aan het oorspronkelijk idee en de feitelijke uitvoering? Kun je 3 zaken belichten?

‘Om de storytellingwebsite snel te kunnen lanceren hebben we in de eerste instantie gekozen voor een losstaande website. Voor de volgende lancering kijken we naar een mogelijkheid om de verhaallijnen te integreren binnen onze eigen site. Ook onze Second Canvas Mauritshuis app blijft aan verbetering onderhevig. De komende maanden zullen we nieuwe elementen aan de bestaande verhalen toevoegen. En compleet nieuwe schilderijen aan de app toevoegen.’

Het Mauritshuis onderscheidt zich door op deze wijze de verhalen te delen. Hoe werd het ontvangen door andere musea? En bezoekers?

‘De storytellingwebsite is zeer goed door het publiek ontvangen. We hebben inmiddels diverse prijzen voor het project in ontvangst mogen nemen: AWWWARDS, the FWA & CSS Winner en een bronzen ADCN lamp. Hoewel storytelling projecten zeker niet nieuw zijn binnen de museumwereld werd het project, en zeker ook de uitvoering, zeer goed ontvangen door vakgenoten. Ook voor de Second Canvas app is inmiddels veel belangstelling getoond vanuit andere musea.’

Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?

‘De mooiste voorbeelden van storytelling en inzicht in de totstandkoming van onze producten en overwegingen.’

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

‘Inspiratie om zelf aan de slag te gaan met eigen content!’

Op 15 juni is Sandra een van de sprekers op de masterclass Storytelling. Meld je aan voor de laatste plaatsen!

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×