Paulus Veltman over Storytelling

Leestijd: 2 minuten

Verhalen vertellen zit in ons DNA. En verhalen die je echt raken blijven hangen en worden verder verteld. Verhalen verbinden. Maar hoe schrijf je een verhaal dat je doelgroep betrekt, boeit en bindt? En hoe zorg je ervoor dat fans jouw verhaal doorvertellen?

Leer het allemaal van de meesters, op onze masterclass Storytelling, 15 juni in Amersfoort. Verschillende experts in storytelling delen dan hun kennis over de mogelijkheden die platformen als Twitter, Facebook, YouTube, Pinterest, Instagram en Snapchat u bieden. Verwacht een interactieve dag vol inspiratie en praktijkvoorbeelden.

Paulus Veltman is een van de sprekers op de masterclass Storytelling. Wij stelden hem alvast een aantal vragen.

Wat is eigenlijk een goed verhaal? Wat zijn volgens jou de basis ingrediënten?

‘Over de ingrediënten van een verhaal is niet veel discussie. Met een boodschap, een stukje spanning, wat personages en een plot kom je een heel eind. Maar een verhaal is pas goed als het mensen echt weet te raken. Precies wat boven dit stukje staat. Hierbij spelen veel zaken een rol, maar de mogelijkheid om je met een van de personages te indentificeren is in ieder geval ontzettend belangrijk.’

Online storytelling, iedereen kan het, toch? 

‘Iedereen doet het al. Door zelf content te plaatsen en te reageren, dragen we allemaal bij aan (online) verhalen van merken, producten en organisaties. Als marketeer heb je minder controle, en dat maakt het uitdagend.’

Wat valt je op als je terugkijkt op de afgelopen 2 jaar op het gebied van online storytelling?

‘Steeds meer bedrijven en organisaties snappen dat je storytelling nodig hebt om van just content iets te maken dat mensen raakt en dat ze bijblijft. Je proeft ook het enthousiasme bij professionals, die online hun creativiteit veel beter kwijt kunnen dan in de dagen van weleer, toen televisie en print het speelveld domineerden.’

In 2015 vertelde je dat video misschien wel het nieuwe beeld/plaatje is. Wat is je mening daar nu over?

‘Niet echt een riskante voorspelling, eigenlijk. Video wordt gewoon steeds belangrijker. Wat ik twee jaar geleden nog niet echt zag aankomen, was dat korte video’s en plaatjes steeds meer mengen. Op platforms als Snapchat, Instagram en zelfs Pinterest loopt het min of meer organisch door elkaar. Wat je twee jaar geleden ook nog niet zo had, is dat iedereen jonger dan 16 jaar aan het vloggen is ;-)’

Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?

‘Aan de hand inspirerende voorbeelden en een roadmap laat ik zien hoe je de kracht van storytelling kunt gebruiken in een steeds digitaler wordende cultuur. Deelnemers komen ook meer te weten over empowerment storytelling, een techniek die je zowel in als buiten het digitale domein kunt gebruiken.’

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

‘Wat ik probeer te bereiken, is dat mensen echt geïnspireerd worden om zelf met storytelling aan de slag te gaan. Dat is mijn missie.’

Op 15 juni is Paulus Veltman een van de sprekers op de masterclass Storytelling. Meld je nu aan!

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×