Désirée Battjes is Neerlandicus en directeur-eigenaar van internetbureau Kees™. Op 15 juni 2017 was ze een van de sprekers op onze masterclass Storytelling.
Wat is volgens jou een goed verhaal? Wat zijn de basis ingrediënten?
‘Hèt basisingrediënt is dàt er iets te vertellen is. Iets waar je hart van vol is, iets wat de wereld móet zien. Daar begint het. Vervolgens pak je je vertellerskist, timmer je een held en beitel je een motief. Of je schaaft een dilemma en figuurzaagt een karakter. Zo ongeveer.’
Storytelling is hot en hip, maar over een paar jaar is dat weer een ander thema, toch?
‘De hype zal wel weer overwaaien. De behoefte die eronder ligt niet. Die is namelijk: hoe breng ik een boodschap zo effectief mogelijk over? We hadden daarvoor al retorica, proza- en scenarioschrijven, framing, reclame-maken en contentmarketing. Ik ben ooit afgestudeerd op moderne letterkunde, toen had ik nog nooit van storytelling gehoord maar was er de hele dag mee bezig.’
In een blog op Frankwatching stel je dat veel organisaties gewoon maar ‘wat doen’ met corporate storytelling. Wat moet er volgens jou aan vooraf gaan om als organisatie een goed verhaal te vinden en/ of te bouwen?
‘Bezinning. Aandacht voor de vraag ‘waar is het ons nu echt om te doen’? Je weet dat je goed zit als de antwoorden gegeven worden met een glimlach en pretlichtjes. Wanneer je dat stukje van het verhaal gevonden hebt, kun je gaan bouwen.’
Je ziet dat we meer en meer in een beeldcultuur leven. Is een krachtig verhaal nog krachtig zonder beeld? Waarom vind je dat?
‘Reken maar dat een verhaal zonder beeld sterk kan zijn. Denk maar aan die fantastische geschiedenisleraar. Die verhaalde over de 80-jarige oorlog of D-day op een manier die je je nu nog zo voor de geest kunt halen.
Wat je nodig hebt, is afhankelijk van het medium. Een brochure met alleen tekst en geen plaatjes is vreselijk. Een Facebook-bericht zonder beeld wordt door niemand geliked. Wat mij betreft hoort beeld, maar ook muziek in het geval van video, bij storytelling. Storytelling gaat over meer dan alleen tekst.’
Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?
‘Een heldere voordracht over waar je moet beginnen, over corporate stories en andere organisatieverhalen. Ik trakteer deelnemers op heerlijke voorbeelden van grote bedrijven en kleine ondernemingen.’
En wat nemen ze mee ‘naar huis’?
‘Inspiratie voor de eigen praktijk. Een overview van het werkveld en zicht op de mogelijkheden om meer verhalen te vertellen.’