Pieter de Winter is sinds kort manager Interne Communicatie bij ORTEC. Daarvoor was hij sr. accountmanager bij het bedrijfsonderdeel ORTEC for Communications (O4C). Op het Communicatiecongres is hij een van de sprekers.
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
Laat ik van alle belangrijke taken er een eenvoudige uitpikken: overzicht behouden. Overzicht door iemand met een scherp oog voor hoofd- en bijzaken, kern- en subboodschappen, gevoel voor binnen en buiten. Zodat er helder, slim en continu gecommuniceerd blijft worden. Extern én intern.
En dat is steeds lastiger, omdat het web waarin de communicatieprofessional zich begeeft steeds complexer wordt. Communicatie is al lang niet meer u vraagt wij draaien, maar vereist gericht en strategisch adviseren. Op alle beleidsthema’s. Terwijl ondertussen de reguliere communicatievraagstukken er niet minder op worden. En het (digitale) communicatielandschap ingewikkelder wordt. En buiten en binnen ook nog eens versmelten.
Overzicht helpt de organisatie de juiste keuzes maken. En helpt de communicatieprofessional om ‘support-aanvragen’ te wegen, te kiezen welke zelf op te pakken, zelf uit te besteden of te faciliteren.
Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
De buiten- en binnen-wereld versmelten steeds meer. Digitalisering is daar een voorbeeld van: mensen zijn zo gewend aan het gemak van WhatsApp en de NOS- en NU.nl-app, dat digitale interne (communicatie)middelen met deze standaard worden vergeleken. Een oud intranet is niet langer onhandig, maar gaat steeds meer drukken op het werkplezier.
Een ander voorbeeld van digitalisering is data-gedreven communicatie. Wat is de ROI van communicatie? Lezersonderzoek van het gedrukte personeelsblad geeft een indicatie. Maar digitaal kun je de meest gedetailleerde (en ook geanonimiseerde) analyses doen. Meten is weten, en weten is het begin van adequaat (bij)sturen. En dan beperkt ‘data’ zich niet alleen tot communicatie. Om echte ROI’s te bepalen, kun je ook denken aan kruisverbanden met andere organisatieonderdelen. Is er een verband tussen ziekteverzuim van medewerkers tussen de 20 en 25 jaar, en de interne informatievoorziening over cao-onderhandelingen? Ik zie data in toenemende mate een belangrijke rol kan gaan spelen in het objectiveren van de impact van communicatie.
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?
Ik ben recent gestart in een nieuwe rol als manager Interne communicatie. Mijn eerste grote uitdaging is het versterken van continue interne content-stromen: top-down, bottom-up en horizontaal. Zodat onze medewerkers wereldwijd zich verbonden voelen met elkaar. Digitalisering én personalisatie van communicatie speelt hierin een belangrijke rol, waarvoor we gebruikmaken van ons eigen multichannel communicatieplatform. Hierin kunnen zowel centraal als decentraal berichten geplaatst worden. En dat vraagt zowel grip krijgen en tegelijkertijd los kunnen laten.
Het thema is ‘Get a grip’. Hoe krijg jij grip op je werk? Hoe krijg je collega’s en opdrachtgevers zo ver om met jou mee te buigen? Hoe weet je wanneer je je werk los moet laten of juist vast moet houden?
Om in de beeldspraak te blijven: ik denk dat iemand niet met mij mee moet buigen, maar we vooral samen de juiste kant op moeten bewegen. Ik zoek en creëer draagvlak voor mijn oplossingen, op verschillende manieren. Waarvan ‘laten zien’ vaak heel goed werkt, bijvoorbeeld met een (concept-)uitwerking van een idee of een bestaande best practice. En een stukje enthousiasme helpt natuurlijk ook. Waar mogelijk probeer ik daarvoor de juiste mensen gewoon op te zoeken. In een digitaliserende wereld werkt een goed gesprek misschien wel het beste.
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
Is de communicatieafdeling wel of niet vooral ‘de handjes’ van de organisatie? Meningen verschillen. Ik denk dat communicatieprofessionals bij uitstek mensen zijn die de handjes kunnen bieden. Het helpt organisaties enorm als er een plek is waar onduidelijke en complexe informatie ingaat en begrijpelijke en overtuigende communicatiemiddelen uitkomen.
Maar ondertussen heeft de communicatieafdeling ook oog voor de buitenwereld, een neus voor reputatie-kansen en -bedreigingen, de voeten om afstanden tussen standpunten te overbruggen, is de communicatieafdeling ook de stem in de keus voor IT-systemen, de inhoud van een security awereness-campagne, sparring-partner op het gebied van duurzaamheid (Corporate Social Responsibility), enzovoort.
De communicatieafdeling is al lang niet meer een veredeld doorgeefluik en middelenmachine. Maar speelt veel meer een pro-actieve, adviserende en faciliterende rol. Beoordeelt relevantie en prioriteit van boodschappen. Vertaalt deze om de juiste snaar bij de juiste doelgroepen te raken. En kiest de juiste middelen en kanalen. Soms met de eigen handjes, soms met die van anderen.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
De afgelopen jaren heb ik veel mogen spreken met communicatieprofessionals in kleine en grote (inter)nationale organisaties. Ik haal veel inspiratie uit de creatieve en energieke mentaliteit om als communicatieafdeling een bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie en het geluk van medewerkers.
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
Mijn insteek op het communicatiecongres is ‘digitale communicatie’, toegepast op interne communicatie. Vanuit mijn rol in Interne communicatie heb ik altijd ‘de medewerker’ op mijn netvlies staan. Hoe zorgen mijn acties ervoor dat de medewerker een stukje gelukkig wordt in zijn werk? Ik denk dat een combinatie van IT-systemen, data-analyse én simpelweg vertrouwen in de kracht van je collega’s daartoe kunnen leiden.