Angela Marlet – Wiegel communicatielijn

Leestijd: 3 minuten
Angela Wiegel

Angela Marlet – Wiegel is 44 jaar en werkt als senior communicatie adviseur voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

‘Bij de RVO werk ik in een team dat zich bezig houdt met de tenders voor de ontwikkeling van windenergie op zee. De ontwikkeling van windenergie op zee speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van onze energievoorziening. Mijn werk bestaat uit  het begeleiden van de tenders met een duidelijke communicatie voor diverse publieke en private partijen zoals (internationale) ontwikkelaars, brancheorganisaties, havens en lokale en regionale overheden. Daarnaast werk ik aan communicatie die bijdraagt aan de stimulering van Internationale en nationale handelsbevordering over windenergie op zee (offshore wind energy).’

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Tijdens mijn eerste studie International Business Administration kwam ik erachter dat ik presenteren en organiseren leuk vond om te doen.  Deze onderdelen kwamen in de studie Communicatiemanagement veel beter aan de orde. Na het halen van mijn propedeuse ben ik in het tweede jaar overgestapt naar de studie Communicatiemanagement. Na het behalen van mijn diploma kon ik gelijk aan het werk als communicatiemedewerker bij een ingenieursbureau. En ik vind het communicatievak nog steeds leuk om te doen.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Na mijn studie heb ik diverse functies vervuld in het communicatievak voor diverse werkgevers in de publieke en private sector.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Het betrekken van gemeenten en provincies bij het generen van economische kansen door de windparken op zee.

De campagne Wind & Water Works voortzetten.

Op welke prestatie ben je trots?

Vorig jaar heb ik Wind & Water Works, een internationale corporate campagne voor offshore wind energy mogen ontwikkelen. Deze campagne is met succes gelanceerd tijdens een internationaal windevenement. Het succes zit m in de positieve reacties op deze campagne vanuit branche organisaties,  industrie en overheidsorganisaties en hoe ermee wordt gewerkt. Dat is super.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Uit van alles.
Ik ga vaak naar Berlijn. Dat vind ik een interessante en relaxte stad.
Ik fiets veel. Het sporten zorgt ervoor dat ik lekker kan nadenken.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Een combinatie van beiden past mij het beste. Ik houd ervan om een richting te bedenken en daarvoor een plan op zetten. Zelf de uitvoering doen vind ik ook leuk maar daarvoor heb ik vaak geen tijd. Of is het helemaal niet handig dat ik dat doe omdat anderen dat veel beter kunnen.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Als ik met een tevreden gevoel naar huis ga. Tevreden ben over wat ik die dag gedaan heb.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Ik vind een communicatieafdeling ouderwets. Het zet je zo apart in een organisatie. Communicatie hoort een vast onderdeel te zijn van een organisatie. Je hebt toch ook geen secretaresseafdeling?

Bij de overheid zijn er veelal geen vaste werkplekken meer. Dat betekent dat je nog wel kunt afspreken waar je met alle communicatiecollega’s gaat werken maar een echte afdeling ben je dan niet meer. Het geeft juist ook vrijheid om bij andere collega’s te werken.  Je zoekt elkaar op voor overleg en andere bijeenkomsten. En daar komt vast een soort van vaste ontmoetingsplek uit.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Dat communicatieadviseurs altijd ‘Nee’ of ‘Kan niet’ zeggen. Dat communicatie er wel even bijgedaan kan worden door een collega. Dat communicatie alleen maar middelen (folders en posters en spullen) produceren is.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Inge de Zaaijer.  Ik heb een aantal jaren met Inge samen gewerkt. Toen heeft zij mij de kneepjes van het vak geleerd. Na onze samenwerking hebben we contact gehouden. Wat ik inspirerend vind is dat zij een communicatievraagstuk simpel kan houden.  En een structuur kan geven. Dat is de kunst. Maak het niet te moeilijk.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×