Positief, altijd vrolijk, slim, harde werker en doorzetter – woorden die Katka Velicka (24) omschrijven. Haar naam lijkt wel een merk, iets als Calvin Klein. Daar deed ze ook haar stage, met veel succes. Velicka studeerde zomer 2017 af en heeft daarmee haar bachelor International Communication Management in minder dan drie jaar afgerond. Tijdens haar opleiding speelde ze een grote rol in de PR-commissie en ging ze op uitwisseling naar de London School of Public Relations in Jakarta. Momenteel is Katka bezig met het starten ‘van het volwassen leven’ als Advertising & Media Specialist bij PVH.
Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?
Ik denk dat communicatie erg belangrijk en vaak erg onderschat is – je hebt efficiënte, duidelijke en beknopte communicatie nodig in vrijwel elk team of elke afdeling waar je werkt, je hebt effectieve, innovatieve en gerichte communicatie nodig om je consumenten te betrekken. Het is een cruciale competentie in alle aspecten van het bedrijfsleven en daarom vond ik het belangrijk en persoonlijk interessant om dit veld verder te verkennen.
Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?
Tijdens mijn bachelorstudies Ik deed mijn eerste stage op de marketingafdeling van Calvin Klein, wat een geweldige ervaring was – het was geweldig om alle lezingen over campagnes en communicatiestrategieën tot leven te zien komen in een praktijk. Na mijn Bachelor besloot ik om een Master Degree in Bedrijfscommunicatie in Denemarken te volgen, maar tot mijn ontgoocheling was de studie verre van wat ik verwachtte – de overvolle collegezalen en archaïsche artikelen waren verre van de praktijkgerichte studie die ik zo erg waardeerde in mijn Bachelor opleiding. Ik had het geluk om een Business Game Scholarship te winnen voor Nyenrode Business Universiteit, waar ik erin slaagde om terug te gaan naar het veel praktischerere leertraject dat me uiteindelijk terugleidde naar het bedrijf en de afdeling waar mijn marketing- en communicatiecarrière begon.
Waar ben je op dit moment mee bezig?
Naast mijn dagelijkse werk, probeer ik mezelf bezig te houden met leren – zelfs na bijna 5 jaar studeren is er zoveel meer voor me over om te leren in de communicatie-landruimte. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn comminicatie zodanig beheer dat mijn verkopers, teamleden en management allemaal de boodschap begrijpen die ik wil overbrengen? Hoe blijf ik op de hoogte van de externe communicatiemarkt met dagelijkse veranderingen (zoals het recente geval van Facebook) en hun impact op onze markten? Ik probeer veel te lezen en elke dag iets nieuws te leren, omdat de kennis die je over deze discipline kunt opdoen verre van duidelijk is.
Wat zijn jouw uitdagingen?
Mijn persoonlijke uitdaging ligt in het feit dat ik, hoewel ik net afgestudeerd ben aan een geweldige studie, het feit moet accepteren dat ik nog steeds een beginneling ben in mijn werk en dit beroep – soms is het gemakkelijk om in de “we weten alles” te vallen betere “mindset als recent afgestudeerden, maar het is zelden het geval. Het is een uitdaging om een balans te vinden tussen het kunnen leren van, observeren en respecteren van de kennis van mijn management, maar toch in staat zijn om de “frisse stem” van de meest recente academische kennis en een jonge mindset te brengen.
Op welke prestatie ben je trots?
Ik ben trots op het feit dat ik zelfs via een hobbel in een weg (stopte met mijn Deense studie) de weg terug vond op het circuit, een geweldige tijd had tijdens mijn Master-studie en een baan kreeg in de industrie van mijn interesse, zelfs voordat ik afstudeerde.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Zo cliché als het misschien klinkt, van iedereen om me heen. Van mijn vrienden in andere banen, van mijn collega’s en partners, van mijn klasgenoten, of zelfs van iemand die op straat langskomt. Onlangs zaten we buiten een appartement in Amsterdam en een paar benaderde ons omdat ze een aansteker wilden lenen. In plaats van het eenvoudig te vragen, boden ze aan om een aansteker te ruilen voor bloemen die ze in een nabijgelegen bak vonden (de bloemen zagen er geweldig uit, jammer dat ze ze ooit hadden weggegooid). Er was geen enkele twijfel in onze geest om hen onmiddellijk te geven waar ze om vroegen, en dat deden we met een glimlach, omdat ze ons benaderden op een manier die niet leek op wat we verwachtten – en dat is inspirerend.
Welke social media platformen mogen in de huidige communicatiemix volgens jou absoluut niet ontbreken?
Instagram, YouTube, WhatsApp. Instagram is tegenwoordig de populaire man in de wereld van sociale media, die erin slaagt consumenten aan te trekken om passief actief te zijn op het platform, zonder ooit de behoefte te voelen om zichzelf te plaatsen. Video wordt veel meer verbruikt dan welk statisch item dan ook en YouTube is toonaangevend in alles wat met video te maken heeft. En WhatsApp? Als u dat kunt integreren in uw klantenservicestrategie, dan is dat een goed idee.
Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?
Ik ben veel meer bezig met de operationele kant van zaken nu ik net ben begonnen met mijn baan, maar ik ben bevoorrecht genoeg om een manager te hebben die me in een lus zet en de meer strategische onderdelen van het werk dat we doen uitlegt. Wanneer je je een antwoord voorstelt op de oude, “waar zie je jezelf in de XY-jaren” vraag, dan zou het zeker op een strategisch niveau zijn.
Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?
Als alle ’te doen’-vakjes voor vandaag zijn aangevinkt vóór 18:00 uur
Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?
Ik denk dat er geen gescheiden “communicatie” -afdeling zal zijn, maar de discipline zal eerder worden versmolten met alle andere bedrijfsafdelingen, zowel intern als extern. In de interne context zou elke afdeling een “vertegenwoordiger” hebben die verantwoordelijk is voor het onderhouden van contacten met de rest van het bedrijf en iedereen op de hoogte houdt en extern, communicatie een belangrijk aspect zal zijn in alle consumentgerichte initiatieven, van marketing tot klantenservice.
Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?
… Als het goed wordt gedaan, kan het bijna alles oplossen
Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?
Dat er zoveel te ontdekken valt – het kan maanden of zelfs jaren kosten om volledig te leren en je aan te passen aan de communicatie van één bedrijf of laat staan markt / land. Zodra je in een nieuwe omgeving stapt, begint de uitdaging opnieuw.