Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in het communicatievak. Mensen die experimenten aandurven, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden. Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken.
Dennis Agusi, is director Communication Channels bij Philips. Agusi kan als een voorbeeld voor jonge vakgenoten worden gezien en deelt zijn aanpak Van New York tot Berlijn. Agusi is autoriteit op zijn gebied, en heeft een duidelijke visie op het vak. Zo vindt hij dat iedereen community management als skill zou moeten bezitten. Hij weet IT en Communicatie aan elkaar te verbinden op een manier die over 5 jaar niet meer weg te denken lijkt. In 2015 was hij een van de 3 finalisten voor CommunicatieTalent van het jaar.
Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?
Dat het saai is. Als je met jongeren spreekt hebben ze vaak meer interesse in Marketing dan in communicatie. Ik zie dat Marketing en communicatie steeds meer naar elkaar toegroeien en er veel leuke ontwikkelingen zijn in het communicatievak. Absoluut niet saai!
Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?
Oef… dit verschilt echt per focusgebied. Wat ik wel zie is dat er steeds meer verwacht wordt van communicatieprofessionals. Dit komt omdat er steeds meer nieuwe communicatiekanalen en mogelijkheden bij komen. Vroeger was het allemaal wat overzichtelijker. Vandaag de dag zie je toch dat men ook kennis moet hebben van de techniek, community management, statistieken, taxonomie (structuur die het mogelijk maakt om content over personen, organisaties, gebeurtenissen en dingen te clusteren in (hiërarchische) groepen zodat ze gemakkelijk te identificeren, te bestuderen en terug te vinden zijn). Dit was jaren geleden niet nodig. Ook zie ik dat specialisten steeds meer gewaardeerd worden in het communicatievak. Het vak wordt breder en complexer. Specialisten zijn broodnodig om het verschil te kunnen maken.
Welke ontwikkelingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?
Ik verwacht dat er steeds meer druk op het communicatievak komt om resultaten te laten zien. Het wordt steeds belangrijker om te laten zien wat voor waarde communicatie toevoegt. Zeker omdat iedereen tegenwoordig kan communiceren heeft men vaak het idee dat ook iedereen kwalitatief goed kan communiceren.
Daarnaast zie ik dat door de overload van informatie mensen meer behoefte hebben aan persoonlijke relevante content. Om doelgroepen goed te kunnen bereiken kunnen wij als communicatieprofessionals niet meer om taxonomies heen. We moeten echt leren om onze content beter te managen en het gebruik van bijvoorbeeld een taxonomie kan helpen om content relevanter te maken en beter te managen.
Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?
Inzicht te geven in de performance van content en communicatie kanalen. Measurement in communicatie is nog steeds iets wat een uitdaging blijft. Vaak zie ik nog steeds dat men communiceert en daarna klaar is. In mijn ogen zouden we moeten kijken naar de resultaten en dan op basis van data verbeteringen doorvoeren.
En daarnaast natuurlijk up to date blijven. Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen in het communicatievak. Het is en blijft een uitdaging om up to date te blijven wat wel nodig is in ons vakgebied.
Het thema is ‘de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer?
Moeilijk om over jezelf te zeggen dat je een vernieuwer bent maar ik denk dat dat ik op een andere manier naar communicatie kijk. Ik heb analytische en technische skills die ik toepas in de communicatiewereld. Ik ben van mezelf nieuwsgierig en probeer altijd alles te verbeteren. Daarnaast werk ik voor een bedrijf waar experimenteren mogelijk is. We proberen vaak iets en dan kan het af en toe mislukken maar dan leren we er wel heel veel van. Hierdoor hebben we de kans om steeds te vernieuwen en onszelf te verbeteren.
Ik denk de combinatie van mijn skills en de omgeving waarin ik werk ervoor gezorgd heeft dat ik als vernieuwer wordt gezien.
Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?
Uit gesprekken met peers en collega’s. Soms kan een gesprek met een IT collega net zo inspirerend zijn als met een communicatiecollega. Nieuwe technieken kunnen nieuwe mogelijkheden brengen binnen ons vak. We onderschatten dit nogal vaak vind ik.
Daarnaast volg ik ook veel via Twitter, LinkedIn en YouTube. Goede interessante cases van peers vind ik meestal op social media. Ik vind het dan ook leuk om te zien dat er steeds meer goede cases worden gedeeld. Dit helpt het vak vooruit.
Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het Communicatiecongres?
Ik zal laten zien hoe wij onze communicatiekanalen managen bij Philips. We doen dit op een totaal andere manier dan bij de meeste organisaties. We zijn hier twee jaar geleden mee begonnen en het resultaat is dat we veel efficienter werken en in staat zijn om een grotere impact te creeeren. Daarnaast zal ik laten zien hoe wij een communicatie taxonomy hebben geïntroduceerd en hoe het ons helpt om onze content relevanter te maken voor onze doelgroepen.