De visie op videomarketing volgens Tim Lammers van Burgers’ Zoo

Leestijd: 2 minuten
Tim Lammers Videomarketing

Op 21 september is Tim Lammers, marketingmanager bij Koninklijke Burgers’ Zoo, 1 van de sprekers op onze masterclass Videomarketing.

“It Is Not the Strongest of the Species that Survives But the Most Adaptable”. Deze quote van Charles Darwin beschrijft voor Tim Lammers hoe hij tegen marketing aan kijkt. Aan de hand van deze wijze les heeft hij de afgelopen jaren verschillende vakgenoten mogen inspireren, maar heeft hij ook bij verschillende werkgevers – met succes – een contentstrategie mogen implementeren.

‘Tijdens mijn presentatie wil ik de zaal meenemen in mijn visie op marketing. Geen platte verkoop, maar relevantie. Een merk laden vanuit content en denken als een uitgever, waarbij het succes hem vaak in de beelddrager zit. Op mijn visitekaartje staat marketing manager, maar onze afdeling is ingericht vanuit een uitgeefgedachte, met een hoofdredacteur, acquisiteur en heel veel freelance journalisten (die overigens op hun visitekaartje dierverzorger hebben staan).’

Waarom is video zo’n sterk communicatiemiddel?

‘Een oud gezegde zegt ‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’. Laat staan wat een video dan zegt? Door middel van video creëer je meer betrokkenheid en kun je meer duiding geven. De online video platformen groeien als kool en dit gaat ten koste van het traditionele medialandschap.’

‘Praktisch: Ons park onderscheid zich door de 360 graden beleving die wij bezoekers over proberen te brengen door het nabootsen van echte leefwerelden. Niet het ouderwetse sjokken langs de hokken, maar een 360 graden beleving waarbij je op bezoek bent bij het dier zelf in zijn natuurgetrouwe omgeving. Maar waarbij je ook op zoek moet naar het dier. In bijvoorbeeld onze jungle, onze mangrove of ons 8 miljoen liter tellende aquarium. Een foto van een dier laat niet ons onderscheidend vermogen zien, bewegend beeld en een overview wel. Dit is de reden dat wij met video werken. Het geeft meer duiding en laat ons onderscheid zien.’

‘Als afdeling geloven wij niet in marketing, wij geloven in het uitgeven van relevante content. Wij zijn geen afdeling marketing, wij zijn een uitgeverij! Wij bieden relevante content waarmee wij onze vier pijlers (conservatie, onderzoek, educatie en recreatie) kunnen laden en de schoonheid van ons park kunnen overbrengen. Immers de kop van een tijger onderscheidt ons niet van andere dierenparken. Wij sturen op engagement, betrokkenheid en interactie van content en niet op hoeveel mensen onze pagina leuk vinden!’

Is videomarketing voor iedere organisatie interessant én bereikbaar/ uitvoerbaar?

Ja. De consument wil contact hebben met echte mensen en niet met een merk. Laat zien dat je merk persoonlijk is. En dat hoeft niet altijd met gelikte video presentaties, immers Facebook en YouTube heten niet voor niets sociale media. En met alleen een smartphone en veel creativiteit kom je al heel ver!

Wat zijn volgens jou de succesfactoren en waar gaat het vaak mis?

  • Gebruik de juiste indicatoren (pagina likes zeggen weinig, engagement is belangrijker)
  • Durf keuzes te maken (wat je doet, probeer dat goed te doen en doe niet alles wat andere marketeers ook doen (marketeers maken elkaar soms alleen maar gek))
  • Blijf constant evolueren (blijf constant sturen op je content)
  • Het gaat mis als je stug vast blijft houden aan een inside-out gedachte.

Wat nemen de deelnemers aan de masterclass mee naar huis?

‘Veel inspiratie en een boost aan zelfvertrouwen, want zonder goede communicatieprofessionals, journalisten, (web)redacteuren, tekstschrijvers, eind/hoofdredacteuren en copywriters, zijn wij marketeers helemaal nergens!’

De masterclass Videomarketing wordt op 21 september georganiseerd in Amersfoort. Meld je aan en doe mee!

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×