Koen Peeters denkt niet in belemmeringen maar in oplossingen

Leestijd: 4 minuten
Koen Peeters

In de interviewreeks Communicatielijn leggen wij vragen voor aan een inspirerende communicatieprofessional. Deze keer aan Koen Peeters, senior communicatieadviseur bij de RDW. ‘Bij al mijn werkzaamheden stel ik me constant 2 vragen: wat is ook alweer het hogere doel van dit project? En in hoeverre kunnen we onze dienstverlening en communicatie zo inrichten of aanpassen dat die daar zoveel mogelijk aan bijdragen? Het is een behoorlijke uitdaging om dat steeds weer te bedenken en te organiseren.’

Waar werk je en wat houdt je functie precies in?

‘Ik werk als senior communicatieadviseur en teamleider bij de RDW in Veendam. De RDW is van oudsher bekend van de kentekenbewijzen en de APK-keuring, maar doet veel meer in het domein van de mobiliteit. Zoals afwijkend emissiegedrag van dieselmotoren vaststellen! Maar we hebben bijvoorbeeld ook het Nationaal Parkeer Register waarin 83 gemeenten alle parkeerbewegingen vastleggen. Dat is de backbone onder betalen voor parkeren met de telefoon. Ik ondersteun afdelingen en projectleiders in hun communicatie en stuur een klein team medewerkers in Veendam aan.’

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

‘Van origine ben ik journalist. Dat word je nou eenmaal als je op achtjarige leeftijd al buurtkrantjes vol schrijft! Na mijn eerste baan als hoofdredacteur van een blad voor zaken doen in Centraal- en Oost-Europa heb ik als coördinator/eindredacteur van een aantal sponsored magazines gewerkt. In die functie ontdekte ik dat het veel uitdagender is om niet alleen een mooi blad voor de lezer te maken, maar ook de doelen van de opdrachtgever te realiseren. Als communicatieadviseur doe je eigenlijk hetzelfde: de binnenwereld en de buitenwereld met elkaar verbinden en beider wensen te vervullen.’

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

‘Fysiek ben ik van Eindhoven via Utrecht naar Groningen gegaan. Inhoudelijk heb ik me ontwikkeld van stukjesschrijver en leider van communicatieprojecten tot strategisch denker over communicatie.’

Waar ben je op dit moment mee bezig?

‘Van alles, van strategisch denken tot ambachtelijk handwerk. Het vertalen van onze missie in goede communicatie bijvoorbeeld. De RDW staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit. We zijn nog meer dan vroeger bezig om dat voor het voetlicht te brengen, om meer onze relevantie te laten zien. Dat zit hem in goede dienstverlening, maar ook in het verhaal daaromheen. Mijn collega’s en ik zijn daar hard mee bezig.

Maar ik voer met veel plezier een aantal interne en externe projecten uit. Zo ben ik al vijf jaar bezig met de bestrijding van tellerfraude, ofwel het terugdraaien van kilometertellers. Dat komt nog vaak voor in Nederland, terwijl de autokoper én de garages vooral denken dat het hen niet zal treffen. Met campagnes, maar ook met samenwerking met occasionsites en de branche willen we de consument erop wijzen dat hij zich tegen fraude kan wapenen. Met het tellerrapport en de gratis voertuiginformatie bieden we daarvoor mooie producten.’

Wat zijn jouw uitdagingen?

‘Bij al mijn werkzaamheden stel ik me constant 2 vragen: wat is ook alweer het hoger (soms maatschappelijk) doel van dit project? En in hoeverre kunnen we onze dienstverlening en communicatie zo inrichten of aanpassen dat die daar zoveel mogelijk aan bijdragen? Het is een behoorlijke uitdaging om dat steeds weer te bedenken en te organiseren. Soms lukt het niet, soms heb je een langere adem nodig dan je zou willen. Daarvoor is het bijvoorbeeld nodig dat alle afdelingen die zich bij de RDW met klantcontact en communicatie bezig houden (klantenservice, kennismedewerkers, ontwikkelaars van digitale diensten) goed met elkaar samenwerken. We zitten nu middenin een samenwerkings- en inspiratietraject en dat werkt verbroederend en inspirerend. Ook is het nodig om alle ontwikkelingen in het communicatievak bij te houden en op onze afdeling te laten landen. Denk aan denken in beelden, nudging, gamification en het gebruik van data om klantgedrag en –communicatie te voorspellen. Los daarvan is het een hele uitdaging om alle ballen in de lucht te houden!’

Op welke prestatie ben je trots?

‘Vijf jaar geleden had ik de kentekening van brom- en snorfietsen genoemd. In twee jaar tijd is de RDW er toen in geslaagd om iedereen met een bromfiets ertoe te bewegen een kenteken aan te vragen, een plaat te bestellen en die achterop zijn brommer te schroeven. Dat was een erg leuk traject met een erg succesvolle campagne. Nu denk ik vooral aan de stappen die we zetten in de interne samenwerking.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘De beste ideeën en analyses schieten me te binnen tijdens gesprekken met collega’s. Er zit zoveel ideeënrijkdom in de mensen om me heen, merk ik! Ook krijg ik veel inspiratie als ik even rust en afstand neem. Ik ben in training voor de hele triathlon van Almere, dus zwem, fiets en loop ik erg veel. In die uren ontstaan goede aanpakken en ideeën. Maar monotoon bewegen helpt ook goed om muizenissen uit je hoofd te krijgen.’

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

‘De truc is volgens mij om instrumenten te vinden die al deze platforms constant afgrazen. Zo weet je wat er speelt. Dus denk ik eerder aan monitoringtools als Coosto. Daarnaast geloof ik enorm in games en gamification als communicatie-instrument, dus spelelementen gebruiken om informatie over te dragen of bepaald gedrag te stimuleren. Leren en lol maken tegelijk.’

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

‘Precies het snijvlak tussen die twee. Daar zit volgens mij ook het verschil tussen goede en slechte communicatie. Ik krijg de meeste energie van omzetten van abstracte strategie naar concrete toepassingen in communicatie. Zo bedachten we vorige week om een mobiele escape room in de entree te zetten als startpunt om de awareness voor privacybescherming te vergroten. Strategie is vaak gezond verstand, de uitvoering is vaak veel van hetzelfde, maar het bedenken van goede toepassingen zit daar precies tussenin.’

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

‘Als ik het idee heb dat ik bijgedragen heb: aan ons maatschappelijk doel, aan de ontwikkeling van mensen of aan een mooi product. Maar soms ook gewoon als ik een leuk plannetje heb bedacht.’

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

‘Eén loket voor alle klanten dat toegang geeft tot een zelfsturend en zelflerend team.’

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

‘… je erg  dicht op de huid van de mens zit en die mens zo onvoorspelbaar en ingewikkeld in elkaar zit!’

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

‘Dat houdt me eigenlijk niet zo bezig. Zoals de juf van mijn dochter altijd zegt: “Denk niet in belemmeringen, maar in oplossingen!”

[De Redactie] helpt u graag aan (tijdelijke) versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

 

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×