Schrijf je regelmatig teksten voor de diverse social media? Elk platform heeft zo zijn eigen regels en gebruiken, waardoor het soms lastig is te voorspellen wat wel en minder goed werkt. Elja Daae, social media expert en docent van [De Redactie] Trainingen, geeft je 3 slimme hacks voor effectievere teksten.
Hack 1: Gebruik minder dan 50 tekens op Facebook
Dat Facebookgebruikers beter reageren op kortere teksten bij updates was al langer duidelijk. Maar korter dan 50 tekens? Toch blijkt dit uit onderzoek van social media app BuzzSumo. Ze analyseerden een enorme hoeveelheid Facebook posts en zagen dat de updates met minder dan 50 tekens verreweg het beste scoorden.
Wel een uitdaging natuurlijk. De oplossing ligt in keuze maken: wat is het belangrijkste dat je wilt zeggen? We bespreken in de training Schrijven voor social media uitgebreid hoe je dat nu doet.
Hack 2: Gebruik je notitie app voor mooiere opmaak op Instagram
Er zijn momenten dat je meer tekst kwijt wilt op Instagram. Want mensen lezen ook op Instagram wel degelijk de bijschriften. Vooral als die overzichtelijk is opgemaakt. Helaas staat de app het gebruik van ‘enter’ niet toe. En eindeloos op de spatiebalk klikken is geen garantie voor een nette uitlijning van je tekst.
Gelukkig kan het makkelijker: gebruik gewoon de notitie app op je telefoon. Open een nieuwe notitie, schrijf je tekst en maak hem zo op als je wilt. Met of zonder emoji’s, enters, witregels, lijstjes etc. Of creëer meer overzicht met lijntjes die je maakt van underscore ( _ ) of punten.
Kopieer vervolgens de gehele tekst en plak die in de tekst bij je foto/video. Zo maak je ook je teksten op Instagram scanbaarder.
Hack 3: Gebruik Nederlandse of hyperlokale hashtags
Het lijkt logisch, hashtags als #instapolice, #love en #marketing. Maar is dat wel zo? Hashtags die door de hele wereld gebruikt worden, zorgen niet alleen meer concurrentie in de zoekresultaten (en dus kleinere kans dat jouw tweet, update of foto gezien wordt). Ze leveren ook likes, fans en vind-ik-leuks op waar je niets aan hebt. Kies dus liever voor relevante, Nederlandse hashtags. Zo bouw je aan bereik onder de juiste doelgroep.
Extra tip: heb je een lokale doelgroep? Gebruik dan in ieder geval ook altijd lokale hashtags (#rotterdam, #070, #bloemenbuurt).
Meer leren? Elja Daae geeft de eendaagse training De taal van social media. Schrijf je in en doe mee!