Jaap van Zessen

Leestijd: 3 minuten
Jaap van Zessen

Jaap van Zessen is Social media analist bij Buzzcapture

Wat doet een Social Media Analist bij Buzzcapture eigenlijk?
Vooral analyses maken op basis van ‘big data’. Buzzcapture heeft een groot archief van alle berichten op Social Media, websites, fora en sinds kort ook radio, tv en print media. In de tool Buzzcapture zoek ik voor bedrijven (en hobbymatig) naar online volume, trending topics en sentimenten. Als je daar verder in gaat zoeken kun je interessante data vinden en hierover maak ik analyses en probeer ik zoveel mogelijk te bloggen en te Twitteren.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
Eigenlijk ben ik juist begonnen mijn kast langzaam leeg te maken en volledig over te stappen op e-books. Wat dan overblijft zijn alleen wat fotoboeken. Ik kan me echt geen boek bedenken wat ik zou willen bewaren. Het mooie aan e-books vind ik juist dat je die simpel en snel kunt doorzoeken, mocht je eens iets na willen kijken.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?
De laatste tijd gebruik ik Current.ly vaak. Deze app herkent trending topics op basis van een eigen algoritme en geeft je zo het laatste nieuws in Nederland gecombineerd met de belangrijkste tweets rond dit thema. Het is mooi gevisualiseerd en zo ben je snel op de hoogte van het nieuws en de trends op social media.

Wie was jouw leermeester?
Social Media is nog zo jong dat er eigenlijk niemand is geweest die mij aan de hand heeft genomen. Bovendien is er bijna geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Rob Wijnberg introduceerde de rubriek “NRC Checkt” en dat type journalistiek spreekt mij bijzonder aan. De media plaatst zo makkelijk stellingen en (subjectieve) onderzoeken die niet gecheckt zijn op waarheid. Via allerlei openbare data zou dat makkelijk kunnen, maar dat zie ik weinig terug. Toch de combi journalisten en cijfers? Vaak is de kop: “10% stijging ten opzichte van vorig jaar”. Dat is hartstikke leuk, maar het mist alle context. Want wat waren de cijfers van de jaren daarvoor? Die heb je gewoon nodig. Dat zijn de belangrijkste lessen die ik op de universiteit leerde.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
Over vijf jaar is de dataset van alles wat er op social media is geplaatst bijna verdubbeld! Super mooi. Zo heb je twee keer zoveel data om onderzoek te doen en kun je veel beter context gaan geven aan online verschijnselen. Ook zal er dan flinke discussie zijn geweest over open data. Mensen zullen zich bewuster zijn dat hun data opgeslagen wordt en de slimme jongens gaan hun open data te koop aanbieden, dat zie je nu al op kleine schaal.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
Oneens, ondanks dat ik het zelf wel overbodig vind. Mensen die online heel actief zijn, denken dat heel Nederland dit ook is of tenminste gaat worden. Toch zijn er wél mensen die graag nog papier in hun handen hebben en dat zal ook altijd zo blijven. Zo kun je al jaren naar het gemeentehuis bellen met vragen en die ook sinds kort Twitteren, maar staan er toch nog mensen aan de balie. Kranten gaan alleen maar meer abonnees verliezen, maar over tien jaar zijn er gewoon nog kranten. Die behoefte is er nu eenmaal.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
Een groot openbaar Nederlands archief waarin alle kranten gedigitaliseerd en doorzoekbaar zijn vanaf het begin van de vorige eeuw. Dat zou te gek zijn.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
Tomorrowland (festival in België) levert festivalbandjes waarmee je tijdens het festival vrienden kunt worden met elkaar op Facebook. Dit bandje wordt bezorgd in een mooi doosje, waardoor thuis de voorpret al begint. Dit soort initiatieven mengen social media met de “offline wereld”.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
Aan de Social Media Analist van de toekomst: als je dit bericht leest is er iets misgegaan. Zoek uit waarom en blijf graven!

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
Aan Florian Boelmann, marketing manager bij het ANP.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×