In juli dit jaar werd de zoveelste glossy opgedoekt, Red Magazine, wegens ‘desinteresse van adverteerders’. Het medialandschap verandert sneller dan ooit en uitgevers kunnen ontwikkelingen met moeite bijbenen. Nieuwe technologieën bieden de consument anytime, anywhere informatie. Dat maakt hem kritisch, beweeglijk en ongrijpbaar. Toch weten sterke titels ook in zwaar weer hun doelgroep te boeien en binden. Denk aan LINDA., met haar slimme contentstrategie en onderscheidende tone of voice. Met het tijdschrift als centrum van het imperium, krijgt zij via steeds meer kanalen greep op de lezer. En die trouwe schare fans trekt de mooiste adverteerders aan.
De redacteur van de toekomst is meer dan een ‘letterknecht’
Van redacteuren vraagt deze kentering in mediaconsumptie en -aanbod nieuwe competenties en vaardigheden. Want de redacteur van de toekomst is meer dan een ‘letterknecht’ die stukjes tikt en wacht tot hij voor een volgend nummer aan de slag kan. Hij kent het medialandschap als zijn broekzak, tilt content over grenzen van kanalen en dragers heen, weet alles over modern leesgedrag en onderhoudt levendig contact met de doelgroep, waar die zich ook bevindt. Is uw redactie uitgerust voor uitgeven nieuwe stijl? Met deze vijf typen redacteuren bent ook u fit for future.
-
De crossmediale alleskunner
Kent u ‘m nog, de journalist die alleen schrijft voor de gedrukte krant? Anno 2014 heeft de mediumspecifieke redacteur weinig toekomstperspectief. Wel onmisbaar voor uw titel is de crossmediale contentprofessional, die niet het medium, maar de content centraal stelt. Hij bereikt en boeit de lezer, met gedifferentieerde content voor alle mogelijke kanalen en dragers. Nu de echte en mediale werkelijkheid dwars door elkaar heen lopen, denkt de alleskunner niet meer in termen van on- of offline. Hij legt slimme crossmediale dwarsverbanden en voelt feilloos aan langs welke wegen hij uw doelgroep het beste bereikt. Of die nu uw mobiele site checkt voor updates, uw printtitel leest of een van uw events bezoekt.
-
De gezaghebbende inhoudsdeskundige
Deze inhoudsdeskundige weet alles, maar dan ook alles over foodtrends, zorgverzekeringen, nieuwe media, muziekgeschiedenis, American football of nagellak. En het mooie is dat hij er nog prettig over schrijft ook. U herkent de inhoudsdeskundige aan een indrukwekkend aantal volgers op Twitter en een goedgelezen blog. Hij deelt precies wat zijn fans willen weten. Niet alleen online is hij een merk op zich. Ook kranten en tijdschriften weten hem te vinden, en op tv of events treedt hij regelmatig op als expert. Speur naar deze gezaghebbende inhoudsdeskundige en probeer hem te binden aan uw titel, met een rubriek, column of blog. Buzz en bereik verzekerd!
-
De nieuwsgierige conversationmanager
Waarom de ene campagne of video viral gaat, en de andere niet? Sociale hypes ontstaan niet zomaar, maar zijn vaak het gevolg van een slimme contentstrategie. De conversationmanager weet precies waar het ‘feest’ is, want social is zijn middle name. Continu monitort hij wat er online gebeurt en ruis pikt hij direct op: een trending topic, grappige virals, populaire Facebookacties. Sites als Buzzfeed en Upcoming volgt hij op de voet. Met veel gevoel voor sociale dynamiek begrijpt hij als de beste welke social trends relevant zijn voor uw titel en welke niet. Een knappe conversationmanager zoekt het feestgedruis niet alleen op, hij probeert ook een plekje op het podium te bemachtigen. Hij creëert hoogwaardige social content, en stuurt aan op conversatie – en dus binding – met uw doelgroep.
-
De kritische contentcurator
Een kritische curator is onmisbaar binnen uw redactie. Hij zoekt, verzamelt en documenteert informatie. Maar ook verbindt hij content, plaatst die in een context en geeft er zijn visie op. Zo voegt hij waarde toe aan bestaande informatie. In het woud van online berichtgeving sprokkelt de curator het nieuws bij elkaar dat er echt toe doet. Als een ervaren local gidst hij uw lezers langs interessante informatie waar andere media aan voorbijlopen. Zijn bronnen zijn betrouwbaar en deskundig, de content die hij filtert is verrassend en verfrissend. Zijn inventarisatiekunsten zijn ongekend; de curator schept orde in de chaos en deelt zijn selectie in de juiste verpakking met uw doelgroep.
-
De alerte branded content editor
Een redacteur die commerciële belangen laat meewegen in zijn artikelen? Tien jaar geleden was dat vloeken in de kerk. Nu zoeken uitgevers en merken elkaar steeds vaker op om inhoudelijk samen te werken. En dat is een win-winsituatie. Want merken bereiken hun doelgroep via de gevestigde media, en media houden hun hoofd boven water door adverteerders een redactioneel podium te bieden. Een redacteur die commerciële kansen ruikt is goud waard voor uw titel. Anders dan doorzichtige reclameboodschappen, schrijft hij content met een subtiele merkboodschap die naadloos aansluit bij uw formule. Zo versterkt deze redacteur uw titel met kwaliteitscontent, en profiteert de adverteerder van uw autoriteit en redactioneel bereik.
Dit artikel van [De Redactie] verscheen eerder in PRNT magazine. Lees dit artikel ook in ons e-zine!