Een jaar geleden verscheen een nieuw magazine voor beautyliefhebbers in de schappen: Mirror Mirror. Opgezet door modejournalist Georgette Koning, die de markt voor modebladen verzadigd vond, maar nog wel ruimte zag in de beautywereld. Zij beantwoordt deze keer de vragen in de rubriek De Ganzenveer.
Wat houdt jouw functie als hoofdredacteur van Mirror Mirror precies in?
‘Ik bepaal de inhoud, zet schrijfopdrachten en shoots uit. Ik ben art-director, zoek talent, maak zelf ook interviews. Naast hoofdredacteur ben ik ook uitgever van Mirror Mirror.’
Waarom besloot je je eigen magazine op te zetten?
‘Ooit werkte ik in Parijs als freelance modeontwerper, vervolgens specialiseerde ik me op het juiste moment in modejournalistiek en werkte voor onder andere Vogue, NRC, Het Parool en FD. Ik kreeg steeds vaker te maken met ongeïnspireerde huisvrouwen als bladenmakers en overspannen chefjes. Ik had voor een krant al een juwelenspecial bedacht, maar inhoud en styling zagen er weer waardeloos uit. Toen wist ik: het wordt tijd om alles zelf te bepalen. Ik ging aan de slag met de gedachte: “Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Pipi Langkous is mijn held.’
Waarin onderscheidt Mirror Mirror zich van andere magazines?
‘Mirror Mirror is niet het zoveelste modeblad of lifestyle magazine. De inhoud is uniek door de insteek mode én beauty. Beauty zoals in schoonheid, geen potjes crème. Schoonheid is een breed begrip, zo vertelt Stromae in Mirror Mirror over zijn nieuwe imago. Bovenal is Mirror Mirror inspirerend, het blad gaat vooral over fantasie. De functie van een glossy is even lekker weg zijn van de wereld. Niks meer en niks minder.’
Door wie wordt Mirror Mirror gemaakt en voor wie?
‘Het wordt gemaakt door mensen met passie voor mensen die verrast willen worden. Ik heb interviews met mensen die op het punt staan van doorbreken, of die legendarisch zijn in hun vak maar bijna nooit interviews geven. Ik overdrijf niet. In het laatste nummer staat een interview met Demna Gvasalia – de modester van het moment die bijna nooit interviews geeft. Een interview met Paco Rabanne is onlangs in Engeland genomineerd in de categorie Best Original Non-Fiction.’
Waarom mogen mensen Mirror Mirror niet missen?
‘‘Het oog moet reizen’, dat is een quote van Diane Vreeland ooit. En zo is het.’
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
‘Na 25 jaar modejournalistiek? Neem mode vooral niet te serieus. Deze tak van journalistiek is doorspekt van marketing, ja ook de lifestyle bijlages van gerespecteerde kranten. Dat onafhankelijk modejournalistiek niet bestaat, weet ik uit ervaring door wat ik krijg aangeboden. Plus, mode is geen rocket science. Scoops? Niet in deze business. Sorry dus, maar ik heb geen voorbeeld.’
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
‘Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er verschijnt veel liefdeloze geproduceerde rommel, weg ermee. Ik hou ook niet van grote internationale titels die shoots, artikelen en zelfs covers doorplaatsten. Dergelijke bekende bladen zullen allemaal online gaan. Ik zie wel toekomst in gedrukte magazines die met passie worden gemaakt, gevuld zijn met eigen beeld en volgeschreven worden door specialisten.’
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
‘Dat weet niemand.’
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
‘Originele independents zoals The Gourmand, Apartamento en System.’
Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?
‘Silvia Witteman. Ik vind het beroep columnist fascinerend.’