Wim Bertram

Leestijd: 2 minuten
Wim Bertram

Wim Bertram is zelfstandig UX strateeg/ designer. Hij beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] (hoofd)redacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk.

Wat doet een UX strateeg/designer bij opdrachtgevers eigenlijk?

‘Zorgen voor ‘happy users’ en dat levert trouwe en loyale klanten op. Welk merk heeft daar geen behoefte aan? Een recent voorbeeld van gebruikers blij maken is mijn ontwerp van de smart remote control voor Philips TV. Een slimme gebruiksvriendelijke afstandsbediening, zonder al die onhandige en onduidelijke knoppen. UX staat voor User eXperience: de gebruikerservaring van een product of dienst prettig en eenvoudig maken. Ik werk als strateeg, interactie-ontwerper en designteam-‘doctor’ op het kruispunt van interactie, business, gebruiker en content.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Ik heb een flinke boekenkast en eigenlijk vind ik het een eigenaardig object geworden. Ik lees alles vanaf m’n Kindle en koop zelden een papieren boek. Kookboeken, kranten en magazines uitgezonderd. En ik kijk altijd uit naar Communication Arts Magazine: 2 maandelijks creatief werk op hagelwit, lekker ruikend, fraai gedrukt, glossy papier. Daar kan geen styleboost.com tegenop.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘Weather Pro, net iets adequater voor zeilen, festivals en reizen.’

Wie was jouw leermeester?

‘Van invloed op waar ik nu sta: John Thackara, met zijn Vormgevingsinstituut en de revolutionaire Doors Of Perception conferenties. 1995, DOP1, ik was verkocht, SQR digital design agency was geboren. En, niet zo lang gelden, heeft Pascal Finette (volg zijn posts op theheretic.org) de laatste aanzet gegeven om weer te focussen op design en tech en minder op strategie. Erg goed besluit!’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Het merk WIM staat voor: Wat is er nou allemaal aan de hand – Is dat nou zo erg? – Maak je niet zo druk. :-))’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Oneens. Print vindt z’n plek in een online en connected wereld. Het draait om relevantie, context en engagement. De value proposition van print verandert omdat papieren media slimmer, interactiever en persoonlijker worden.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Een medium waardoor mensen weer een gezonde en constructieve relatie krijgen met geld. Denk aan een mash-up van Bitcoins, Facebook, iWatch, FON, FuelBand, Buuv, Voordekunst .. zoiets. Of dit natuurlijk, zo ben jij zelf het medium.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘AirBnB is een digital marketplace, juist niet crossmediaal. Maar het succes is juist wel te danken aan de crossmediale strategie: nieuwe hosts worden even gebeld door de country manager, voor super hosts worden lokale events georganiseerd, AirBnB stuurt gratis een professionele fotograaf, de foto’s worden tevens gebruikt als bewijslast voor AirBnB’s verzekering. Kanalen optimaal ingezet voor het business model, heel erg knap.’

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

‘#retweetnietnodig’

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Aan Lara Aerts, journaliste. Je kent haar mogelijk van artikelen in Het Parool en de Volkskrant. Freelance-journalisten moeten flink knokken: media versnipperen en tarieven staan onder druk. Ik word blij van Lara omdat ze gedreven en gepassioneerd blijft schrijven. Ze levert verfrissend werk en is een fijn mens. Go Lara!’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×