Evert van Dijk

Leestijd: 2 minuten

Evert van Dijk is algemeen hoofdredacteur van de NDC mediagroep

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?

Mijn blad/krant zijn er drie, Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad. Alle drie brengen ze nieuws van dichtbij, herkenning voor de lezer, in combinatie met verdieping, duiding. Lijkt mij reden genoeg, tenminste als je in een van de drie noordelijke provincies woont of je daarmee verbonden voelt.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

De dag voor kerst. De losse verkoop explodeert dan, dankzij de Dr. Denker kerstpuzzel. Deze getekende cryptogrammen houden hele families en vriendengroepen al decennia in de greep. Het afgelopen jaar voor het eerst niet alleen in Dagblad van het Noorden, maar ook in de Leeuwarder Courant. Met zeer prettige gevolgen voor de losse verkoop.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Bij het tienjarig bestaan van Dagblad van het Noorden verscheen de krant tien dagen lang onder leiding van een gasthoofdredacteur. Bert Visscher, Renate Groenewold, Kraantje Pappie en andere bekende Groningers en Drenten bepaalden voor een voornaam deel de inhoud van de krant. Dat was leuk voor de lezers en de redactie en leverde ons tien ambassadeurs op. Dat herhalen we graag, als er weer een goede aanleiding is.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Wat ik –veel te kort- in de vorige eeuw was, verslaggever.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van wie niet?

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

… lezers er geld voor over blijven hebben. Vorige week kondigde ik een onderzoek aan naar de mogelijkheid een christelijk broertje van het Friesch Dagblad in Groningen uit te gaan geven. Niet innovatief, luidde meteen de kritiek. Helemaal mee eens, maar een idee hoeft toch niet alleen maar goed te zijn als het digitaal is? Als we met relatief weinig kosten een paar duizend lezers in Groningen aan ons kunnen binden, doen we dat. Ook al is het niet innovatief.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

We hebben de afgelopen jaren veel lezersonderzoek gedaan, panels gehouden, abonnees gebeld en het zijn niet de meest trouwe lezers die je de meeste informatie verschaffen. Je kunt de krant ook ondersteboven afdrukken, riep een onderzoeker eens wanhopig, deze mevrouw blijft jullie toch wel lezen. Voor deze mensen, die zichzelf lid noemen, is de krant lezen net zo vanzelfsprekend als ademen. Het liefst zou ik horen hoe ik hun buurman ook abonnee kan maken.

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

De NDC is niet het merk waarvoor ik deze vraag beantwoord, maar de drie dagbladtitels. Hopelijk zijn dat er dan minimaal vier (zie vraag hierboven), of misschien wel vijf of zes. In print, nog steeds, en in digitale uitingen die ik nu nog niet kan overzien. We brengen nieuws dat onze lezers tot zich kunnen nemen op de manier en het tijdstip dat zij wensen.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Ik heb een iPad-abonnement op India Today. Als je net zo veel van India houdt als ik, kan ik dat aanbevelen.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Vanmorgen was ik –met net zo veel plezier als mijn eerste, 33 jaar geleden- OOR aan het lezen, dus hoofdredacteur Erik van den Berg verdient de ganzenveer.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×