Erik van den Berg is hoofdredacteur van muziekblad OOR.
Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?
Ze mogen het van mij gerust missen. Maar mochten die mensen toevallig muziekliefhebbers zijn, dan bestaat de kans dat ze daardoor in no-time hopeloos achterlopen op muziekgebied. En dat wil niemand toch? Dat staat helemaal niet cool op hippe feestjes. Kortom, wél OOR lezen is altijd slimmer: we zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen (zowel via ons blad, onze site, onze digitale editie als onze apps), de meest gehaaide interviewers en meest gerenommeerde genrespecialisten werken voor ons, onze fotografie is legendarisch (niet voor niets begon Anton Corbijn ooit bij OOR), we hebben de meeste albumrecensies per maand, we informeren ook nog eens uitgebreid over festivals, (muziek)boeken, films, lifestyle en het clubcircuit én we hebben Club OOR, waarmee onze trouwe lezers gratis naar tal van concerten kunnen. Wat wil een muziekminnend mens nog meer?
Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?
Zonder twijfel het ’40 Jaar OOR’-jubileumnummer uit april 2011. Inmiddels een absoluut collectors item, waarin we schaamteloos terugblikten op, juist, 40 jaar OOR. We vroegen tal van BN-ers naar hun ‘OOR-gevoel’, stelden OORs ultieme album-Top 40 aller tijden samen, spraken uitgebreid met OOR-coryfeeën van toen en nu (van Anton Corbijn tot Top Notch-baas Kees de Koning) en dan stonden er ook nog schitterende fotoalbums en essays in. Supertrots waren we erop. Alleen het bijbehorende jubileumfeest in Paradiso was nóg onvergetelijker.
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
Mijn Vlaamse journalistieke held Guy Mortier (van 1969 tot 2003 hoofdredacteur en tot 2012 creatief adviseur van Humo) mag zo aanschuiven. Al is ’t maar om boven elk verhaal een briljante kop en onder elke foto een hilarisch onderschrift te verzinnen.
Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?
Koerier
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
Ik weet niet of ik hoofdredacteur Barbara van Beukering of haar voorganger(s) er de credits voor moet geven, maar ik vind dat het Parool sinds jaar en dag erg sterke ideeën heeft op het gebied van vaste rubrieken. Die maken toch vrijwel elke week weer nieuwsgierig. Da’s knap.
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
Er altijd mensen zullen zijn die graag iets tast- en besnuffelbaars in handen willen hebben. Een krant, een boek, een tijdschrift. Net zoals downloads of streamingdiensten nooit de ‘fysieke’ muziekdrager volledig zullen verdringen (al geef ik het vinyl meer overlevingskans dan de cd).
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
Wat mis je in OOR?
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
Lastige vraag. De ontwikkelingen gaan snel, these days. En onverwachte kanten op. Niettemin hoop ik dat alles dan nog steeds netjes naast elkaar bestaat, maar dan met goede verdienmodellen eraan vast: een tijdschrift, een site, een digitale editie, diverse handige apps en, voor de snackers onder ons, een paar goeie Blendle-achtigen waar het OOR-gevoel in kleine welgemikte beetjes kan worden genuttigd.
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
De Varagids. Net als Humo in zijn beste dagen een tv-gids die je niet per se leest vanwege de programmagegevens.
Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?
Danny Ilegems, de huidige hoofdredacteur van Humo. For old time’s sake. Want het was vele, vele jaren lang mijn lijfblad. Het heeft me, zeker in de jaren tachtig en negentig, als schrijvend journalist mateloos geïnspireerd.