Dennis Valerius over Crossmediale content creatie

Leestijd: 2 minuten

Dennis Valerius is beginnend uitgever van het nieuwe Belgische magazine Lazy Monday. Hij volgde de training Crossmediale content creatie bij [De Redactie]. Met John Verhoeven als docent leerde hij niet alleen de beginselen van het magazine maken maar werd hij ook aangestoken door zijn enthousiasme voor het vak. Voor de cursus reed hij met veel plezier van Antwerpen naar Amsterdam en terug.Lazy Monday

Wat heeft je doen besluiten in te schrijven voor de opleiding?

‘We liepen binnen ons bedrijf al zeer lang met het idee in ons achterhoofd om een magazine te starten. Omdat niemand binnen de firma hier veel ervaring in had, besloot ik op zoek te gaan naar een opleiding. Deze vond ik in Nederland bij [De Redactie]. Het was enerzijds gewoon de bedoeling om te zien of het überhaupt haalbaar is om als beginner een magazine uit de grond te stampen. Daarnaast wilde ik de basisknepen voor het maken van een goed blad onder de knie krijgen.’

Waarom was de training voor jou relevant?

‘De opleiding was vanzelfsprekend relevant. Het heeft ons beslissingsproces, om met Lazy Monday te starten, versneld. Het is niet zo dat we na het volgen van de opleiding in staat waren om alles in eigen beheer te doen. Wél heeft de opleiding ons doen inzien dat het noodzakelijk is je te omringen met de juiste mensen. Door de basisregels van het magazine maken te leren, sta ik sterk wanneer strategische beslissingen genomen dienen te worden.’

Wat verwachtte je van de cursus?

‘Ik verwachtte veel praktische tips, advies van ervaringsdeskundigen en interactie met medecursisten. Heb ik dit gekregen? Grotendeels wel. Bij sommige zaken bleef ik een beetje ‘op mijn honger zitten’ maar er werden ook andere zaken zeer goed uitgediept. Ik mag nu zeggen dat ik, onder de streep, meer gekregen heb dan ik verwachtte. Er schuilt immers zo veel achter het maken van een magazine en alles wat zich daar omheen beweegt.’

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

‘Allereerst zijn dat de basisregels waaraan een magazine zou moeten voldoen. Okay, we nemen ze niet allemaal op in Lazy Monday maar toch hanteren we heel veel tools uit de opleiding bij het maken van iedere uitgave. Ook leerde ik veel rond het gehele crossmediale luik binnen de uitgeverswereld. Ik stond ervan versteld wat de grote bladenmakers vandaag allemaal doen om hun magazine en de content op alle vlakken aan de lezer te communiceren. Zeer leerrijk om hier een inzage in te krijgen.’

Over de docent:

‘John weet waar hij over spreekt… dat voel je aan alles. Hij is geduldig en heeft oog en oor voor iedere cursist. Het is een persoon die zeer geïnteresseerd is in iedereen die iets met het vak wil doen. Zijn brede interesseveld zorgt verder dat hij over veel onderwerpen kan meespreken. Daardoor maakt hij ‘rapport’ met de meeste cursisten. Het is voor mij persoonlijk zeer aangenaam om, na het verschijnen van ons magazine Lazy Monday, nog altijd in contact te staan met John. Ook vandaag is zijn feedback op het blad zeer leerrijk en wordt dit binnen de muren van ons bedrijf constructief gebruikt.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×