Evert van Hardeveld

Leestijd: 2 minuten

Evert van Hardeveld, hoofdredacteur van de Gezondgids beantwoordt de vragen in onze interviewrubriek De Ganzenveer, waarin elke keer een andere hoofd- of eindredacteur aan het woord is over zijn/haar werk. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan hem doorgegeven door 

Het Ganzenveerinterview van [De Redactie] met .

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

Omdat de Gezondgids, een blad van de Consumentenbond, het enige kritische blad in Nederland is over voeding, gezondheid en zorg. Zoals we het op de cover zeggen: onafhankelijk en advertentievrij. Daardoor is het een uniek, brutaal en verrassend blad.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Ik meet mijn succes liever af aan de lezerswaardering. Ik ben erg trots op de geslaagde restyling van 2014. Het eerste gerestylede nummer kreeg een 7,93 van de lezers, een record voor de bladen van de Consumentenbond.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan, vanwege zijn nuchtere geest en zijn aversie van hypes en trends in de voedingswereld. En stiekem zou ik een beetje met hem meedenken hoe we zijn ideeën hapklaar voor het voetlicht krijgen.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Personal trainer, schrijver van boeken over voeding en fitness, wijnboer en motorcoureur. Liefst allemaal tegelijk.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Ik kan van al mijn collega-hoofdredacteuren bij de Consumentenbond nog wel wat kunsten afkijken. Het analytisch vermogen van Vincent van Amerongen van de Digitaalgids. Het doorlopend genereren van ideeën door Reinout van der Heijden van de Geldgids. Het gevoel voor doelgroepen van Mirjam Bijleveld van de Reisgids en de kunst om iedereen te vriend te houden van Mark Friederichs van de Consumentengids.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

… een goed gemaakt tijdschrift een leeservaring biedt met een kop en een staart, die met een computer of tablet niet kan worden geëvenaard.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Wat moet erin, wat moet eruit, wat vind je mooi en wat vind je lelijk.’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

De Consumentenbond maakt momenteel een overgang door, van een ledenorganisatie naar een netwerkorganisatie. Over vijf jaar heeft de Consumentenbond zeker nog leden, maar is de bond ook hét toonaangevende consumentenplatform, waar mensen elkaar kunnen vinden en samen in beweging kunnen komen. Vóór betere producten en diensten, en tégen oneerlijke praktijken en misstanden. De invloed van consumenten wordt daarmee veel groter, de stem van consumenten luider.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Beetje cliché misschien, maar ik vind LINDA. een erg goed gemaakt blad. Een gelikt format, maar toch niet te gladjes door een behoorlijke portie ‘prikkeldraad’ in beeld en tekst. De voyeur in mij wordt weer blij van elke LINDA..

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Aan Reinout van der Heijden, de hoofdredacteur van de Geldgids. Reinout is dé specialist op het gebied van personal finance in Nederland en verbaast me keer op keer met zijn gave om beleidsmatige onderwerpen te vertalen in heel concrete ideeën voor artikelen.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×