Annette Lavrijsen

Leestijd: 3 minuten

Annette Lavrijsen, hoofdredacteur van Women’s Health beantwoordt deze keer de vragen in onze interviewrubriek De Ganzenveer, waarin elke keer een andere hoofd- of eindredacteur aan het woord is over zijn/haar werk. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan haar doorgegeven door Anne Marije de Vries Lentsch, hoofdredacteur van Cosmopolitan.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

We moeten steeds meer in steeds minder tijd; wie helder in het hoofd blijven en fit in het lijf is gebaat bij betrouwbare info en praktische tips die eenvoudig in een druk tijdschema vallen in te passen. Hecht je daarnaast ook waarde aan een mooie look & feel, dan is Women’s Health jouw go-to source. Mijn doel is dat een lezer van elk nummer minstens tien dingen opsteekt, zonder dat het droge kost wordt. Natuurlijk behandelen wij de food- en fitnesstrends, maar we hollen er niet als een kip zonder kop achteraan. Een shout-out naar mijn team is hier op z’n plaats. Editors Sylvia Platjouw (beauty), Karine Hoenderdos (voeding), Angélique Heijligers (fitness) en Liza Leijenhorst (gezondheid) zijn alle expert in hun vakgebied en weten als geen ander de trends op nuchtere doch gevatte wijze te vertalen naar de vrouw van nu.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Het juli-augustusnummer van 2014, met op de cover actrice Sylvia Hoeks, vormde een uitschieter, en datzelfde verwacht ik voor het aankomende zomernummer. Maar eigenlijk vertoont Women’s Health sinds het eerste nummer in 2013 over de hele linie een stijgende lijn, geheel tegen de markttrend in. Vrij bijzonder: het blad vliegt steeds de winkel uit, zonder dat er price-offs of andere kunstgrepen aan te pas hoeven komen.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Ik geef de teugels niet graag uit handen, dat zou toch een beetje voelen als je kind een maand lang bij vreemden droppen. Al ben ik wel benieuwd hoe een ander het merk zou laden.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Geef mij een Macbook, inspiratie en goeie muziek, en ik ben in m’n element. Een wijnchâteau in Frankrijk of Spanje, gesitueerd nabij de kust in een ruig natuurgebied dat bekendstaat om z’n mooie trails, is een droom die misschien best een droom kan blijven.

Van welke collega-bladenmaker kun jij nog iets leren?

Te veel om op te noemen – ik heb deze post een paar jaar terug vrij onbevangen betrokken en leer nog elke dag bij. Maar vooruit, een paar namen die me te binnen schieten…

Jan Peter Jansen, oud-hoofdredacteur van Men’s Health, was een goede leermeester. Verder heb ik ontzag voor de wijze waarop Olivier Heimel en zijn team van Runner’s World in korte tijd een vrij traditioneel special interest magazine hebben uitgebouwd tot een 360° community. Voor Cosmo’s Anne Marije de Vries Lentsch en oud-chef Dewi Lammerding, die online in een jaar tijd van 250.000 naar 3 miljoen unieke bezoekers per maand wisten te groeien. Veel bewondering ook voor mijn uitgever Marscha Krouwel, die binnen Hearst zes bladen onder haar hoede heeft en me steeds opnieuw verrast met haar scherpe strategische inzicht en kordate optreden,l zonder haar mensen uit het oog te verliezen. En voor collega’s Cecile Narinx en Hilmar Mulder, toch wel de grande dames van het bladenvak. Wanneer ik bij hen aan de vergadertafel zit, voel ik me echt nog een rookie. Dat ben ik natuurlijk ook.En last but not least: Sharon van Lokhorst, hoofdredacteur van Winelife, die me zo’n zes jaar terug in het bladenvak heeft geïntroduceerd en nog steeds dag na dag bewijst dat je met een piepklein team maar veel creativiteit, optimisme en humor een heel mooi blad kunt neerzetten.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

… lezers te midden van de jungle aan online content ook altijd blijven verlangen naar iets tastbaars in handen. Slow content. Print is de oase waar ze tot rust komen, verdieping vinden en inspiratie opdoen. Dat geldt zowel voor magazines als boeken. En persoonlijk vind ik het minder storend als tijdens het badderen mijn blaadje in het water valt dan m’n iPad of telefoon.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Als je heel eerlijk bent (je mening blijft zonder consequenties, beloofd), wat wil je dan aan me kwijt over Women’s Health?’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Over vijf jaar is er geen Nederlandse vrouw meer die Women’s Health nog niet kent. Als de nummer één op het gebied van health en fitness vormt Women’s Health via het magazine, online platform en talloze lezersevents de one-stop shop voor vrouwen die méér uit het leven willen halen.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Persoonlijke favorieten zijn The New Yorker (online), Intelligent Life en 360 Magazine. Vooral die laatste beveel ik van harte aan bij iedereen met weinig tot veel tijd en een oprechte interesse in wat zich op deze wereld afspeelt.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Ik geef het stokje graag door aan mijn collega Ronald Janus, die sinds enkele maanden aan het roer staat van WH’s grote broer Men’s Health.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×