Sjors Fröhlich beantwoordt de vragen van ons estafette-interview Online met… Sjors Fröhlich is hoofdredacteur bij BNR Nieuwsradio.
‘De hoofdredacteur is inhoudelijk verantwoordelijk voor alles wat er op de zender komt en alle uitingen van BNR. Daarnaast is het ook mijn taak ervoor te zorgen dat omzet en kosten in een gezonde verhouding tot elkaar staan. We zijn per slot van rekening een commerciële zender met als enige inkomstenbron advertenties en sponsors.’
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
‘Ik heb een hele kast vol met politieke boeken, vooral Nederlands en ook Amerikaans. Ik vind het heerlijk om er af en toe in te grasduinen en iets uit te pakken. Die charme zal een e-reader voor mij nooit hebben.’
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
‘De BNR Luci gastenapp, waarmee we vaste gasten en deskundigen op studiokwaliteit via hun smartphone in de uitzending kunnen halen. BNR was de eerste met een Luci-app voor onze verslaggevers die technologisch zeer vooruitstrevend is. Ben ik wel trots op.’
Wie was jouw leermeester?
‘Dat waren toch wel de heren Felix Meuders en Frits Spits. Veel van ze geleerd over het vak ‘radio’ en dat je ook best heel normaal kunt blijven doen als je beroemd bent.’
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
‘BNR is dan op nog meer platforms te zien en te horen. Over 5 jaar zijn we ook nog steeds voornamelijk een nieuwsradiostation, maar kun je ons wel overal terugvinden. Op de FM, DAB+, IP, Sonos, App en in partnerschap met andere platforms.’
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
‘Oneens. Ik denk dat er langzaamaan een mooie combinatie ontstaat. Ook de krant is voor veel mensen (zeker in het weekend) nog heilig. Radio zal ook altijd blijven bestaan. TV wordt meer gesegmenteerd denk ik.’
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
‘Eigenlijk doet het medium er niet toe. Het gaat om wat je brengt, de inhoud. Ik zou dus een combinatie van allerlei media willen die het mij makkelijk maakt om snel goede content tot me te nemen.’
Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
‘Ik kijk met jaloezie naar hoe het Financieel Dagblad de juiste inhoudelijke en commerciële balans heeft gevonden tussen papier, app en online. Het klopt daar, men verdient er geld aan en het gaat niet ten koste van de redactionele onafhankelijkheid.’
Ben je het eens of oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?
‘Oneens. Je mag nooit op social media afgaan om het als ‘echt’ nieuws te brengen. Wat mij betreft moet het altijd gecheckt worden. We hebben een extra uitzending gemaakt na de aanslagen in Parijs. De werkelijkheid was al erg genoeg, maar op Twitter las je de meest verschrikkelijke en gruwelijke verhalen die niet waar bleken. Oppassen dus. Wel kunnen social media heel snel signalen doorgeven, bijvoorbeeld door foto’s. Wij konden het nieuws over het vliegtuigongeluk met Turkish Airlines bij Schiphol heel snel brengen vanwege foto’s en slimme combinatie van tweets. Ik gebruik wel altijd een disclaimer, dus noem de bron.’
Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door en waarom?
‘Marcel van Lingen, hoofdredacteur van het ANP. Hij heeft een enorm moeilijke job om dat mooie betrouwbare merk overeind te houden in een wereld waarin nieuws ‘gratis’ is. Ik heb daar respect voor. Hoe doet ie dat?’