Deze keer beantwoordt Ellen Litz de vragen uit onze interviewreeks de Ganzenveer. Zij is Chef redactie LINDA specials (Meiden, Mode, Wonen, L’Homo, Man). ‘Als chef zit je tussen de hoofdredacteur en de redactie in. Wij hebben bij Mood for Magazines geen ‘echte’ redactie. We werken niet met schrijvende redacteuren, maar met producers die alle aanvragen doen en alles rondom een shoot regelen. Daardoor werk je als chef veel met freelance tekstschrijvers en eindredacteuren. We zijn hier dus constant aan het bellen en mailen met freelancers over invalshoeken, geschikte kandidaten, etc etc. Daarnaast zorg je er als chef voor dat alles op tijd binnen is, het juiste niveau en tone of voice heeft en dat alle teksten en het beeld bij de vormgeving belandt.’
Wat is het mooiste aspect van jouw vak?
‘De ‘ja’ op en interview waar je lang achteraan zit. Het lezen van een tekst en denken: dit is een quote. Wanneer de beelden van een shoot binnenkomen en je hart een sprongetje maakt. Als de geïnterviewde je belt of mailt om te laten weten dat ze het resultaat waanzinnig vinden.’
En wat zou je graag schrappen uit je functie omschrijving?
‘Letterlijk niks. Chef-zijn is zwaar omdat je overal tussenin zit en alles wat fout gaat vroeg of laat op je bordje belandt, maar het is iedere keer weer te gek als je het blad in handen hebt en ziet wat je als team met elkaar hebt gemaakt.’
Wat is volgens jou de reden van het succes van LINDA.?
‘Vrijheid. Vrijheid om te experimenteren, vrijheid om out of the box te denken, vrijheid om met de leukste, beste, gekste en meest creatieve mensen te mogen werken. De lat hier ligt hoog, maar iedereen die aan LINDA. mee werkt, wil het beste, en je merkt: als je ergens met z’n allen ergens voor gaat, dan lukt het bijna altijd ook.’
Als je geen Chef redactie was, wat zou je dan willen zijn?
‘Fotografe. Of gewoon kneiterrijk zodat ik de wereld over kan reizen.’
Van welke collega of vakgenoot kun jij nog iets leren?
‘Ik heb het geluk close samen te werken met Iebele van der Meulen en Jildou van der Bijl, twee van de beste bladenmakers van het land, dus ik leer bijna dagelijks van hun doen en laten. En ik heb ontiegelijk veel geleerd van oud Beau Monde hoofdredacteur en nu Shownieuws-hoofdredacteur John Lukken.’
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
‘Als merk zullen we ongetwijfeld uitgegroeid zijn in allerlei vormen van nieuwe media, want Mood for Magazine is een bedrijf dat nooit stil staat. Maar ik geloof ook zeker in papier en in de kracht van fotografie en gedrukte woorden. LINDA. is een krachtig merk dat op heel veel manieren én verschijningsvormen onderdeel is gaan uitmaken van het dagelijks leven van veel vrouwen en mannen in ons land. En ik weet zeker dat we over vijf jaar nog steeds onderdeel uitmaken van het medialandschap.’
Welk ander (online) magazine beveel jij anderen van harte aan?
‘Rolling Stone magazine voor de goede interviews, Vanity Fair omdat ze ogenschijnlijk voor mij minder interessante onderwerpen zo benaderen dat het ineens interessant en begrijpelijk wordt.”
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
‘ONEENS. In kapitalen.’
Stel, je krijgt de mogelijkheid en de middelen om een geheel nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
‘Virtuele beleving, waarbij je zelf in de omgeving zit en al je zintuigen worden aangesproken.’
Wat zou je je meest trouwe abonnee willen vragen?
‘Wat is je adres? Want dan breng ik je een bloemetje. Zonder vaste lezers ben je niks. Hun input, opmerkingen, aanmoedigingen, commentaar en vertrouwen zijn cruciaal.’
Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?
‘Aan Esther Goedegebuure, hoofdredactrice van JAN. Ongelooflijk aardige collega, altijd gezellig om tijdens een persevent bij haar aan tafel te zitten en een onwijze vakvrouw.’