Klaartje Scheepers

Leestijd: 2 minuten
Klaartje-Scheepers

In het Ganzenveerinterview komt elke keer een andere hoofdredacteur aan het woord. Deze keer is Klaartje Scheepers aan het woord, zij is hoofdredacteur van ELLE eten en kreeg de Ganzenveer van collega Edine Russel, hoofdredacteur van ELLE.

 

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen? 

‘Omdat ELLE Eten je honger stilt; je honger naar bijzondere en eenvoudige recepten, inspiratie, aantrekkelijk beeld, interessante verhalen over chefs, ingrediënten, alles.’

Wat is jouw inbreng aan het medium, waar sta jij voor?

‘Ik sta voor inhoud en samenwerking. Ik probeer anderen zich zo vrij mogelijk te laten voelen om hun talenten in te zetten, lol in hun werk te houden en tegelijk helder te blijven denken; waar willen we naartoe?’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Kookboekschrijver/culinair publicist Nigel Slater, op wie ik immer kan vertrouwen: als hij iets de moeite waard vindt, ís het de moeite waard.’

Als je geen bladenmaker was, wat zou je dan willen zijn?

‘Schapenboer of patissier.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Onze redactieruimte is één grote collegezaal, waar ik elke dag van iedereen wat opsteek. Ik leer er nog preciezer naar beeld kijken, ontwikkel een sterker oog voor vormgeving, zie beter hoe sales werkt, bereid mijn marketingkennis uit kan mezelf bijna een online beest noemen. Allemaal dankzij mijn collega’s.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

‘… ze tot op dit moment nog steeds kwaliteiten hebben waar mensen voor kiezen. Omdat niets zo voelt, leest, ruikt en klinkt als papier. Daarom is er nu voor digitale en printmedia een plek op aarde. Maar dat wil niet zeggen dat ik print boven digitaal plaats of andersom. En ook niet dat ik uitsluit dat een toekomstige technologische ontwikkeling zal zorgen dat die papierkwaliteiten niet meer relevant zijn.’

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Op een masterclass zag ik onlangs een filmpje uit 2013 van business-professor Clay Christensen over een milkshake-onderzoek. Daarin vroegen ze milkshakekopers: ‘What job is your milkshake hired to do?’ Vond ik een mooie.’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Dan hebben we om ons merk heen nog een lekker dikke jas aangetrokken van ‘jobs’ waarvoor onze fans ons inhuren.’

Welk ander tijdschrift beveel jij van harte aan?

‘Onze Taal, Bon Apetit en alle mooie bladen uit de Hearst-stal: van ELLE Decoration tot Harper’s Bazaar.’

Aan welke vakgenoot wil je de ganzenveer doorgeven?

‘Aan Judith Zilversmit, chef PS en PS van de week van Parool, met wie ik heel kort heel fijn heb samengewerkt – en hopelijk komt het daar nog ooit eens van.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×