Online met… Esther de Kloe

Leestijd: 2 minuten
Esther de Kloe

Esther de Kloe beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk. Esther de Kloe is redacteur bij AD.nl. Ze schrijft stukken voor de website en houdt zich daarnaast ook bezig met video.

Welk boek uit je boekenkast zou je nooit inruilen tegen een e-book?

‘Geen enkele. Zo digitaal als mijn werk is, zo offline ben ik als het om boeken gaat. Ik vind het heerlijk om te lezen, maar wel van papier. Ook mijn agenda is trouwens nog steeds een papieren variant.’

Wat is je laatst gedownloade app? 

‘De laatste testversie van de nieuwe AD app. We hebben sinds kort een nieuwe website en in juni komt er ook een nieuwe app aan. Die moet natuurlijk uitvoerig getest worden door zoveel mogelijk mensen.’

Wie was je leermeester?

‘Anne Peetoom en Margo Smit hebben me tijdens mijn master Radio- en Televisiejournalistiek aan de Rijksuniversiteit in Groningen de meest waardevolle lessen bijgebracht. Beiden zijn een voorbeeld voor mij. En in de jaren dat ik nu werk heb ik veel mensen ontmoet die mij allemaal kennis hebben bijgebracht.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar? 

‘Als een nieuwsmedium dat bovenop het laatste nieuws zit en dat online heel snel brengt, maar daarnaast online en in print ook nog de menselijke verhalen brengt. Eigenlijk wat we nu doen, maar dan nog beter.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens? 

‘Eens, het kan allemaal online en zelfs nog beter. Volgens mij kan niemand er meer omheen dat steeds minder mensen willen betalen voor papier. Gelukkig zijn er online initiatieven die bewijzen dat met goede online journalistiek ook geld te verdienen is. Een nu.nl maakt kranten niet overbodig, maar De Correspondent misschien wel.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid en de middelen om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Iets wat ik absoluut niet hier zou prijsgeven.’

Welk crossmediaal concept vind je goed geslaagd?

‘Het merk LINDA. Een magazine, een website en LINDA.tv. Die makers weten op veel manieren verschillende mensen aan zich te binden.’

Ben je het eens/oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?

‘Ja, maar daarbij wel de kanttekening dat social media geen nieuwsbron op zich zijn. Ze hebben meer een signaleringsfunctie. Voor AD.nl doen we best veel ideeën op die via sociale media tot ons komen, maar die worden wel gecheckt, nagebeld en geverifieerd. Een tweetje op zich is geen nieuws.’

Aan wie geef je het stokje voor dit interview door en waarom?

‘Aan Sonny Motké. Bevlogen redacteur bij Qoute en doet ook nog gave dingen met radio.’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×